قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی را بشناسیم

0

دستگاه‌های تصفیه خانگی از آن جمله محصولات بسیار مفیدی هستند که قابلیت کاربری در منازل، هتل‌ها، محل کار و رستوران‌ها را دارند. این دستگاه‌های جمع‌وجور و کاربردی با درصد فیلتراسیون بالایی عمل کرده و آبی با خلوص بالا را ایجاد می‌کنند. قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی دسته‌بندی‌های متعددی دارند.

این محصولات از تنوع بالایی برخوردارند و امکان استفاده از فیلترهای مختلفی را دارند. در این مقاله قصد داریم شما را با جزئیات این محصول آشنا و نحوه کارکرد آن را با یکدیگر مرور کنیم. اگر شما نیز به حفظ سلامتی خود و خانواده دلبندتان علاقه‌مند بوده و ترجیح می‌دهید از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی برای مصرف آب آشامیدنی فوق سالم استفاده کنید، در ادامه با ما همراه باشید.

دستگاه‌های تصفیه آب خانگی زیر سینکی

یکی از بهترین انواع دستگاه‌های تصفیه آب در ابعاد کوچک و خانگی، مدل‌های زیرسینکی هستند. این دسته از تجهیزات تصفیه با فناوری اسمز معکوس کار و آب لوله‌کشی را به شکلی بهینه‌تر تصفیه و آماده نوشیدن، پخت‌وپز و شستشو می‌کنند. مدل زیرسینکی با کمک فناوری اسمز معکوس یا همان RO‌، یکی از نوآورانه‌ترین تولیدات در این شاخه است و به شکلی فوق‌العاده و قدرتمند به تصفیه می‌پردازد.

بسیاری از مارک‌های معتبر دنیا جهت تکنولوژی دستگاه‌های تولیدی خود، از این روش استفاده می‌کنند. در ادامه به شناخت جزئی‌تر قطعات دستگاه می‌پردازیم و نحوه کارکرد آن را بررسی می‌کنیم.

قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی

در این بخش لیستی از قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی را بر می‌شماریم. با استفاده از کلیه قطعات آورده شده در این مجموعه، متخصصان قادر به تولید بهترین دستگاه‌های تصفیه آب خانگی با به‌روزترین استانداردهای روز دنیا هستند. این اجزاء شامل:

  • شیر ورودی دستگاه

    شیر قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی
    شیر ورودی آب از قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی
  • مخزن تحت‌فشار
  • شاسی‌های دستگاه تصفیه
  • شیرهای پرشر و لوپرشر
  • شیرهای برقی
  • ترانس دستگاه تصفیه
  • گیج فشار روغنی
  • هوزینگ ممبران
  • تجهیزات فیلتر از مرحله اول الی مرحله هفتم یا آخر
  • پمپ تصفیه آب خانگی
  • شلنگ دستگاه
  • شیر دستگاه تصفیه
  • اتصالات پلاستیکی از نوع کوئیک فیتینگ
  • هوزینگ دستگاه تصفیه آب

شرح سایر قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه‌های تصفیه آب خانگی خود انواع مختلفی دارند اما معمولاً قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی مشابه هم است. آن‌چه موجب تفاوت عمده این محصولات با یکدیگر می‌شود، کاربری متفاوت آنان با همدیگر است. این دستگاه‌ها از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند. تعدادی از آن‌ها را در قسمت قبل بیان کردیم و در این بخش به توضیح بخش دیگری از آن‌ها می‌پردازیم.

  • شیرهای سه‌راهی: شیرهای سه‌راهی در واقع انشعابی جهت ورود آب آشامیدنی شهری به مخزن دستگاه هستند. با کمک این شیر، آب وارد مرحله اول تصفیه و فیلتراسیون می‌شود.
  • هوزینگ شفاف: در مرحله بعد و در دستگاه‌های کلاسیک آب شهری از شیرهای سه‌راهی، وارد هوزینگ می‌شود و ابتدا از فیلتر الیافی آن گذر می‌کند. کلیه ذرات درشت مانند گل‌ولای در این هوزینگ از آب حذف شده و وارد مرحله بعدی می‌شود. باز و بسته‌شدن هوزینگ با آچار مخصوصی انجام می‌گیرد.
  • سوئیچ قطع: این کلید برای قطع فشار پایین استفاده شده و محافظ پمپ دستگاه تصفیه است. هر زمان که آب ورودی قطع شود، این کلید پمپ را خاموش کرده و مانع از سوختن، خالی‌کردن و آسیب به آن می‌شود.
  • شیر برقی: هرگاه پمپ خاموش شود، شیر آب به‌عنوان انشعاب ورودی نیز قطع می‌شود.
  • پمپ: پمپ آب از مهم‌ترین قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی است که با استفاده از فرایند اسمزی به پاک‌سازی آب آشامیدنی شهری می‌پردازد.
  • مخزن: از آن‌جهت که آب تصفیه شده به‌تدریج آماده شرب می‌شود، لازم است مخزنی برای جمع‌آوری و نگهداری آن در دستگاه تصفیه وجود داشته باشد. مخزن دستگاه محل جمع‌آوری محصول نهایی آماده مصرف است. به این مخزن شیر نهایی جهت خروج آب متصل است.

تنوع اتصالات در دستگاه فیلتراسیون آب

بسته به شرکت سازنده دستگاه، اتصالات دستگاه‌های تصفیه آب از انواع متفاوتی ساخته و بر روی آن تعبیه می‌شوند. این اتصالات در دستگاه تصفیه آب خانگی به دو شکل مهره‌ای و QC یا همان سریع هستند.

  1. اتصالات مهره‌ای: اتصالات مهره‌ای با فشرده کردن شلنگ آب داخل مهره‌ها و چفت شدن آن‌ها به رزوه برقرار می‌شود. در این مدل اتصال نیازی به بستن با تفلون وجود نخواهد داشت.
  2. QC یا اتصال سریع: در این مدل اتصالات نیازی به قرارگیری شلنگ آب داخل مهره و بسته‌شدن آن توسط نوار تفلون نیست. تنها کافی است شلنگ مربوطه در محل موردنظر جهت قطعات متصل شده وصل شود.

 

بررسی چگونگی کارکرد دستگاه تصفیه آب خانگی

بسیاری از کارشناسان معتقدند پیش از خرید دستگاه‌های تصفیه اقدام به یادگیری نحوه عملکرد آن‌ها نموده و لازم است نتیجه کارکرد محصول به‌خوبی بررسی شود. بهترین راه این سنجش نیز طی عملیات تصفیه و انجام آن جلوی چشم مشتری است. محصولاتی که دارای مدت‌زمان گارانتی مشخصی هستند، به خریداران این اجازه را می‌دهند تا پیش از پرداخت هزینه، از سلامت دستگاه اطمینان حاصل کنند.

حتی برخی مارک‌ها، در صورت وجود هرگونه مشکل پس از خرید، اجازه استفاده از خدمات پس از فروش یا مرجوعی این کالا را به مشتریان خود می‌دهند. بسته به نوع برند خریداری شده و قوانین تجاری آن، قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی تشکیل‌دهنده آن نیز شامل گارانتی و خدمات پس از فروش خواهد شد.

مراحل اولیه چک کردن کارکرد بهینه دستگاه

برای بررسی اولیه درستی عملکرد هر دستگاه تصفیه آب خانگی این‌گونه عمل می‌کنیم:

  • شیر استیل ورودی آب را بازکرده و منتظر ورود آب لوله‌کشی شهری به داخل دستگاه می‌شویم.
  • اولین قدم برای تصفیه، ورود این آب به فیلتر اول از طریق شلنگ تصفیه است.
  • کلیه املاح درشت، مضر، گل‌ولای و رسوبات قابل دید در همین مرحله ازآب‌گرفته شده و حذف می‌شوند.
  • نکته مهم در این قسمت بررسی انتقال آبی بدون این املاح است که موجب ایجاد سنگ کلیه شده و همچنین موجب خرابی در مراحل بعدی فیلتراسیون می‌شود؛ بنابراین اولین قدم در چک کردن کیفیت دستگاه، درصد خلوص آب وارده به فیلتر دوم است. این کار بر ماندگاری و طول عمر قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی می‌افزاید.
  • آب خارج شده در مراحل بعدی وارد فیلترهای دو و سه شده و کلیه اضافات همچون کلر و سایر افزودنی‌های موجود در آب لوله‌کشی شهری از آن گرفته می‌شود. از مشکلات مواد به‌ظاهر ضدعفونی‌کننده‌ای همچون کلر زیاد گفته شده است. اگر درصد کلر افزوده شده به آب آشامیدنی بیش از حد مجاز باشد، عوارضی همچون خشکی، چروکیدگی و ریزش مو را به دنبال خواهد داشت. به همین علت کلر موجود در آب شهری را با آزادسازی یون‌های مثبت و منفی موجود در کربن دستگاه جذب می‌کنند.

تأثیر فیلتراسیون ممبران در خلوص آب آشامیدنی

در ادامه فیلتراسیون و تصفیه دستگاه‌های خانگی، از مرحله چهارم وارد بخش تخصصی آن خواهیم شد:
آب خلوص یافته از املاح، رسوبات و کلر اضافی وارد فیلتر چهارم می‌شود که بسیار ریزبافت طراحی شده است. در این بخش آب ورودی توسط پمپ تصفیه با فشاری بالا از فیلتر ممبران عبور می‌کند و املاح مضر خود را در پشت این فیلتر جا می‌گذارد. با این روش غشاهای بسیار ریز این نوع فیلتر آب را به درصد خلوص بالاتری خواهند رساند.

 

فیلتر ممبران از جمله قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی است که قدرت تصفیه بسیار بالایی در حدود ده‌هزارم میکرون دارد و قادر به حذف املاح بسیار ریزی است. همین امر موجب می‌شود تا عناصر و موادی مانند نیتریت، آرسنیک، نیترات و آلومینیوم موجود در آب‌گرفته شود و درصد سختی آب به‌شدت کاهش یابد. فیلتر ممبران در قسمت هوزینگ دستگاه قرار می‌گیرد و با کمک پیچی امکان ورود آب به داخل آن داده می‌شود.

خروجی این ممبران‌ها از دو بخش تشکیل شده است: یکی خروج و ارسال آلودگی‌های محلول در آب مانند کلیه ترکیبات مضر همچون انواع میکروب‌ها، آلاینده‌ها و نیترات محلول و ارسال آن به فاضلاب ظرف‌شویی و دیگری خروجی آب مقطر به مخزن تصفیه آب سالم است.

تکمیل فرایند فیلتراسیون

تا این مرحله به گرفتن مواد اضافی از آب سپری شده و حال در مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی، آب باکیفیت و خلوص بالایی جمع شده است. این آب را البته می‌توان با افزودن مقادیر مجازی از عناصر معدنی ضروری غنی کرد. فیلترهای پنجم، ششم و هفتم دستگاه این امکان را به دستگاه می‌دهد تا استاندارد آب آشامیدنی را به درصد بسیار مناسبی برساند.

فیلتر پنجم با نام فیلتر پست کربن شناخته می‌شود و بو و طعم آب را به شکل مناسبی می‌رساند. این کربن که از پوست نارگیل به دست می‌آید، به آب کیفیت بسیار خوبی می‌دهد. فیلتر ششم یا فیلتر مینرال یکی از مفیدترین قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی است. در این قسمت فیلتر مینرال که یک مدل فیلتر شفاف با اجزای قابل‌مشاهده است و به افزودن مواد معدنی مفید می‌پردازد. با کمک این فیلتر میزان استاندارد و مناسبی از این املاح که برای بدن انسان موردنیاز است، به آب آشامیدنی افزوده می‌شود.

مرحله آخر در کارکرد اجزای این دستگاه، بخش فیلتر آلکالین است که آب را به‌صورت قلیایی یونیزه در میاورد و بهترین نوع آب آشامیدنی برای بدنشان را ایجاد می‌کند. این مرحله از کار بسیار مهم بوده و بهترین و جدیدترین دستگاه‌های تصفیه از چنین فیلتری استفاده می‌کنند. این آب از ضررهای اسیدی بودن به‌دور است و PH آن به حد مناسبی از تعادل و قلیایی بودن رسیده است.

خصوصیات بهترین دستگاه‌های تصفیه آب خانگی

از مهم‌ترین ویژگی‌های دستگاه‌های تصفیه، کیفیت قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی است. این دستگاه‌ها بهترین نوع آب آشامیدنی با درصد قلیایی استاندارد و املاح مناسبی را تولید می‌کنند که نوشیدن آن به سلامت بدن کمک شایانی می‌کند. سیستم تصفیه اسمز معکوس در برندهای با کیفیتی به کار می‌رود و این دستگاه‌ها مقدار مناسبی آب آشامیدنی را حتی در صورت افت فشار آب یا قطعی آب و برق در مخزن خود نگه می‌دارند.

استفاده از این دستگاه‌ها در منزل، محل کار و هر مکان مورد نظری ممکن است. و نیاز انسان به نوشیدن بهترین کیفیت آب را برطرف می‌کنند. پمپ دستگاه‌های با استاندارد بالا، مخازن ذخیره و فیلتراسیون ممبران، کربن و آلکالین از مهم‌ترین اجزای دستگاه بوده و کارکرد بسیار تأثیرگذاری در گرفتن نتیجه مطلوب از عملیات تصفیه آب دارند. برای تشخیص کیفیت پمپ دستگاه، به میزان صدای آن توجه کنید.

جنس دستگاه و گواهی‌های استاندارد آن، نشان‌دهنده میزان کیفیت دستگاه و طول عمر آن است. هرچقدر فیلتر ممبران از لایه‌های بیشتری تشکیل شده باشد، خلوص آب وارد شده به مخزن نیز بیشتر است؛ بنابراین سعی کنید از دستگاه‌هایی استفاده کنید که از بالاترین درجه کیفی بهره برده‌اند و کلیه استانداردهای روز دنیا را دارند.

کلام آخر

قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی شامل شیر ورودی، انواع فیلتر الیافی، کربنی، آلکالین و پست کربن، مخزن ذخیره آب، پمپ فشار و سوئیچ فاضلاب می‌شود. علاوه‌برآن در این دستگاه‌ها از کلیدهای فشار پایین و بالا و شیر سینک نیز بهره برده می‌شود. بهترین مدل این دستگاه‌ها، محصولات زیرسینکی هستند که دارای فناوری اسمز معکوسند که به حذف املاح معدنی مضر و انواع میکروب و باکتری‌های بیماری‌زا می‌پردازد.

افزون بر آن دستگاه‌های تصفیه آب از سنگینی آب آشامیدنی کاسته و مانع از ایجاد سنگ کلیه یا رسوب کلر بیش از اندازه آب در بدن می‌شوند. از دیگر قابلیت‌های این دستگاه‌ها تولید آبی با طعم و بو و رنگ مناسب است که نوشیدن آب را لذت‌بخش‌تر می‌کند. این دستگاه‌ها به افزودن مواد و املاح مفید موردنیاز در مراحل پایانی کار می‌پردازند. در زمان خرید به کیفیت آب تولیدی بسیار توجه کنید. توصیه می‌شود دستگاه‌هایی با فرایند تصفیه اسمزی و تولید آب قلیایی را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
دستگاه تصفیه کننده آب خانگی چه چیزی را جدا میکند؟
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.