بهترین نوع دستگاه آب تصفیه کن خانگی کدام است؟

0

اگر شما هم نگران سلامت آب مصرفی هستید، بهترین کار این است خانه‌تان را به یک دستگاه آب تصفیه کن خانگی مجهز کنید تا از سلامت خود و خانواده خود مطمئن شوید. دستگاه‌هایی که در بازار موجود هستند، با برندهای مختلف و ویژگی‌های مختلفی در دسترس مصرف‌کننده قرار می‌گیرند. پس بهتر است با این دستگاه بیشتر آشنا شوید.

آبی که می‌نوشید، قطعاً مسیری طولانی را از تصفیه‌خانه‌های بزرگ تا منزل شما طی کرده است؛ اما این دلیلی برای این مطلب نیست که به‌طور کامل تصفیه‌شده باشد و ناخالصی نداشته باشد؛ یا حتی سلامت شما را به‌طور کامل تضمین کند. آبی که وارد منزل یا محل کار شما می‌شود، بااینکه به‌طورکلی تصفیه‌شده؛ اما گاه حاوی بسیاری از املاح و مواد معدنی است که هنوز نتوانستند از آب جدا شوند. این املاح می‌توانند برای بدن مفید باشند؛ اما اگر زیاد مصرف شوند نیز می‌توانند مضر باشند.

از دستگاه تصفیه آب چه می‌دانید؟

دستگاه آب تصفیه کن خانگی در مدل های متنوعی در بازار موجود است که هرکدام ویژگی خاص خود را دارند. بسته به اینکه شما چه نوع آلاینده‌هایی را به چه اندازه میخواهید تصفیه کنید، می‌توانید دستگاه متناسب خود را انتخاب کنید برای اینکه بتوانید دستگاه متناسب خود را انتخاب کنید، باید درباره هرکدام اطلاعات دقیقی داشته باشید. هرکدام از این دستگاه‌ها بو، مزه یا آلاینده‌هایی را که در آب موجود است، حذف می‌کند. بیایید باهم نگاهی به این دستگاه‌ها به تفکیک سیستم عملکردی خود نگاهی بیندازیم.

دستگاه تصفیه مبتنی بر فیلترهای اولیه

فرقی ندارد آلاینده موجود در آبی که از شیر منزل شما سرازیر می‌شود، چه اندازه ای داشته باشد. درهرصورت، معمولا فیلترهای اولیه هر دستگاهی بنا به قطر روزنه‌هایشان می‌توانند ذرات معلق تا 1 میکرون را از آب حذف کند. فیلترهای اولیه ممکن است در هوزینگ‌هایی قرار بگیرند و یا به صورت فیلترهای کپسولی نصب شوند که در هر دو صورت قابل تعویضند. اما تفاوت در این است که فیلترهای کپسولی یا به اصطلاح اینلاین به صورت یکپارچه و همراه با محفظه قرارگیری‌شان تعویض می‌شوند اما در دستگاه‌های کلاسیک تنها فیلتر تعویض می‌شود و هوزینگ نگه‌داری آن باید هنگام تعویض شستشو و ضدعفونی شود. 

مطالب مرتبط در ایس واتر:
تصفیه آب برای آکواریوم | بهترین دستگاه تصفیه آب آکواریوم

بازه زمانی تعویض این کارتریج‌ها بسته به میزان آلایندگی آب و مصرف شما، از 3 تا 6 ماه می‌تواند متغیر باشند. این دستگاه‌ها خود از سه نوع تشکیل‌شده‌اند که ازنظر تعداد مراحل با یکدیگر متفاوت هستند.

فیلتر مرحله اول

همان‌طور که حدس می‌زنید، یک کارتریج برای فیلتراسیون در این دستگاه وجود دارد که در آن یک فیلتر قرارگرفته است. این فیلتر که از نوع الیاف پلی پروپلین و با دقت فیلترینگ 5 میکرون است، رسوبات، گل و لای و زنگار را از آب جدا می‌کند. این ابتدایی‌ترین فیلتر که برخی تولیدکنندگان آن را به صورت دستگاه تصفیه آب یک مرحله ای رومیزی هم ارائه می‌کنند اگر به یک دستگاه نرم‌کننده آب متصل شود، می‌توانید فلزات سنگین را نیز از آن‌ها جداسازد.

فیلتر مرحله دوم

فیلتر مرحله دوم دستگاه‌ها عموما از جنس کربن فعال است که به حذف املاح آلی موجود در آب و همچنین کلر و مشتقات آن کمک می‌کند و بو و طعم آب را بهبود می‌دهد.

گفتنی است که مدل‌هایی از دستگاه های آب تصفیه کن دو مرحله‌ای -که بیشتر به پیش تصفیه شناخته می‌شوند- نیز طراحی و تولید شده اند که ازنظر ساختار، این دستگاه نیز مانند دستگاه قبلی است و ممکن است به عنوان فیلتر دوم در آن کربن فعال یا پلی‌پروپیلن قرار گیرد.

فیلتر مرحله سوم

فیلتر مرحله سوم می‌تواند مدل دیگری از فیلتر کربن، مثلا کربن بلاک باشد و یا پلی‌پروپیلنی باشد که با دقت بیشتری به حذف آلاینده‌ها می‌پردازد. 

دستگاه تصفیه آب با سیستم اسمز معکوس

اگر در پی خرید دستگاه آب تصفیه کن خانگی هستید، این دستگاه می‌تواند نیاز شما رابه طور کامل برآورده سازد. ازنظر کارایی این دستگاه بسیار مؤثرتر از دستگاه‌هایی هستند که صرفا به فیلترهای پلی پروپیلن و کربن مجهزند. دستگاه‌های RO یا همان اسمز معکوس ذراتی به قطر 0.0001 میکرون را نیز حذف می‌کنند. شما به کمک این سیستم می‌توانید 99.97 درصد آلاینده‌های آب را حذف کنید. به‌این‌ترتیب، آبی که می‌نوشید بسیار خالص و سالم‌تر از آبی است که به کمک دستگاه مبتنی بر کارتریج آب را تصفیه می‌کند.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
تشخیص فیلتر ممبران اصلی از تقلبی

گرچه دستگاه‌های اسمز معکوس گرانتر هستند اما این هزینه با توجه به روش و دقت این دستگاه‌ها کاملا قابل توجیه است و البته نکته مهم در خرید دستگاه های اسمز معکوس این است که بهتر است برای تهیه آن‌ها از تأمین‌کننده اصلی و نمایندگی اصلی کارخانه آن را خریداری کنید تا از اصالت و عملکرد آن مطمئن باشید. در میان دستگاه‌های اسمز معکوس، دستگاهی محبوب‌تر است که یک شیر برداشت نیز داشته باشد.

این نکات را در هنگام خرید فراموش نکنید

برای اینکه بتوانید دستگاه آب تصفیه کن خانگی مناسب خودتان را خریداری کنید، قبل از هر کاری باید برخی از عوامل مؤثر در انتخاب دستگاه را بررسی و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید دستگاهی را انتخاب کنید که تمام نیازهای شما را برآورده کند، بهتر است عوامل و موارد زیر را بررسی کنید.

آلاینده موجود در آب

آلاینده‌های موجود بسیاری وجود دارند که روی سلامت آب شهری تأثیر می‌گذارند. این آلاینده‌ها انواع بسیار مختلفی دارند. ضدعفونی‌کننده‌ها، رسوبات، میکروارگانیسم‌ها، فلزات سنگین و مواد شیمیایی آلی از انواع این آلاینده‌ها هستند که استفاده از آن‌ها در درازمدت می‌تواند سلامت افراد را تحت‌الشعاع قرار دهد.

درست است که اگر از دستگاه آب تصفیه کن خانگی 3 مرحله‌ای استفاده کنید، آلاینده‌های بسیاری را می‌توانید از بین ببرید؛ اما راهکار دیگری نیز وجود دارد. می‌توانید بررسی میدانی انجام دهید تا متوجه شوید که آب محل زندگی یا کار شما چه نوع آلاینده‌هایی را بیشتر دارد. با این کار می‌توانید دریابید که از چه فیلتری بهتر است استفاده کنید.

نرخ جریان آب

منظور از این اصطلاح، میزان آبی است که درزمانی معین می‌تواند از یک فیلتر عبور کرده و تصفیه شود. واحد اندازه‌گیری برای این میزان، گالن برحسب دقیقه یا GPM است. اگر قرار است دستگاه را برای کاربردهایی نظیر تصفیه آب در دندانپزشکی یا استفاده در رستوران و کافی شاپ تهیه کنید باید به این مورد بیشتر دقت کنید.

 

نصب و نگهداری دستگاه چگونه است؟

یکی از عوامل دیگری که حتماً در هنگام خرید دستگاه آب تصفیه کن خانگی باید موردبررسی قرار دهید، نحوه نصب و اتصال دستگاه است. به هر صورت، نصب این دستگاه، به‌سادگی که تصور می‌کنید، نیست؛ بلکه باید پیش‌نیازهایی را تأمین کنید و موارد دیگری را نیز موردبررسی قرار دهید.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
دستگاه آب‌ شیرین‌ کن خانگی

برخی از خطوط آب در هنگام نصب باید تخلیه شوند یا آب باید در این زمان بسته شود نصب اتصالات نیز باید به‌درستی انجام شود. بهترین گزینه برای نصب این دستگاه‌ها کمک گرفتن از تکنسین نصب است، بسیاری از تولیدکنندگاه دستگاه آب تصفیه کن خانگی خودشان افراد متخصص و تکنسین های مجرب را برای نصب دستگاه به شما معرفی می کنند. همچنین به زمان تعویض فیلتر و نحوه تعویض هم باید توجه کنید.

بهتر است قبل از نصب و در هنگام خرید حتماً از فروشنده این اطلاعات را دریافت کنید. البته غیر از این مطلب که زمان تعویض فیلتر چه زمانی است، نحوه تعویض این فیلترها نیز مهم است و باید نکات آن را حتماً در هنگام خرید بررسی کنید.

جمع‌بندی

اگر تصمیم به خرید دستگاه آب تصفیه کن خانگی دارید، حتماً باید اطلاعات دقیقی در این زمینه داشته باشید. باید بدانید کدام برند چه محصولی تولید می‌کند و هرکدام چه ویژگی خاصی دارند. باتوجه‌به همه این‌ها می‌توانید مناسب‌ترین دستگاه را که ازنظر هزینه با میزانی که در نظر گرفته‌اید، متناسب است؛ خریداری کنید.

نکات بسیار دیگری را باید در نظر بگیرید تا بتوانید خرید متناسب‌تری داشته باشید؛ اما فراموش نکنید که هم می‌توانید در اینترنت تحقیق کنید، هم می‌توانید از فروشنده کمک بخواهید. مثلاً نصب این دستگاه‌ها به‌سادگی امکان‌پذیر نیست. قطعاً به‌خوبی می‌دانید که باید از تکنیسین نصب خبره در این زمینه کمک بگیرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.