راهنمای خرید فیلتر کربن دستگاه تصفیه آب

0

یکی از اصلی‌ترین فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی، فیلتر کربن است. فیلتر کربن که در انواع مختلف کربن گرانول، کربن بلاک و پست کربن تولید می‌شود، وظایف مهمی در فرایند تصفیه آب را به دنبال دارد. آنچه در ادامه می‌خوانید، راهنمای خرید فیلتر کربن برای دستگاه تصفیه آب خانگی است.

باید بدانید که فیلتری که برای دستگاه تصفیه خانگی خود می‌خرید اگر متناسب و استاندارد نباشد، نمی‌تواند آب را به ‌درستی تصفیه کند. تنها حاصل، آبی به‌ظاهر سالم است که در دراز مدت می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد. برای تضمین سلامت خود و خانواده خود، باید با درنظرگرفتن برخی فاکتورها، فیلترهایی بخرید که آب شما را گوارا کند.

دستگاه‌های تصفیه از انواع فیلترها برای رفع آلاینده‌ها، بو و طعم نامناسب آب استفاده می‌کنند. یکی از انواع این فیلترها، فیلتر کربن است. فیلترها را باید هرچند وقت یکبار عوض کنید. پس در این راه شما به راهنمای خرید فیلتر کربن نیاز دارید تا به شما بگوید که برای خرید و تعویض این فیلترها، چه موارد و گزینه‌هایی را باید از نظر بگذرانید. به‌این‌ترتیب می‌توانید مطمئن باشید که سلامت خود و خانواده خود را با کمک فیلتر کربن مناسب با آبی که می‌نوشید تضمین خواهید کرد. با کمک فیلتر کربن، آبی سالم، گوارا، بدون طعم و بو و حتی با طعم و بوی دلپذیرتری را مصرف کنید و از نوشیدن آب لذت ببرید.

 سلامت خود را با تصفیه آبی که می‌نوشید تضمین کنید

 گزینه‌ای به نام کربن فعال

نمی‌توان منکر این ادعا شد که کربن فعال، مناسب‌ترین فیلتر برای رفع طعم، بو، مزه و آلاینده‌های آب است. اما کربن فعال چیست؟ راهنمای خرید فیلتر کربن برای این است که با این مقوله نیز آشنا شوید.

باید بدانید کربن فعال نوعی از کربن است که برای افزایش تخلخل، مورد پردازش قرار گرفته است. این کار باعث می‌شود تا سطح وسیعی از کربن آماده جذب آلاینده موجود در آب باشد. در واقع هر چه سطحی از کربن که در تماس با آب است، بیشتر باشد، محیط بهتری برای جذب آلاینده‌های موجود فراهم می‌شود.

نکته بسیار مهم این است که کربن فعال مورد استفاده از فیلترهای تصفیه آب خانگی از کربن گیاهی تولید می‌شود و انواع ذغال سنگ‌ها و کربن‌های غیرگیاهی هیچ جایی در فیلتراسیون دستگاه تصفیه آب خانگی ندارند و می‌توانند مضر هم باشند. همچنین این کربن گیاهی از گیاهان خاصی تولید می‌شود از جمله موارد رایج برای تولید کربن گیاهی فعال می‌توان به پوست نارگیل، پوست چوبی گردو و بادام و هسته هلو و پوست پسته اشاره کرد.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
روش نصب دستگاه تصفیه آب 6 مرحله ای

برای تصفیه آب خانگی، کربن فعال در دو شکل اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از این دو کربن دانه‌ای (یا پودری یا گرانول) و دیگری به شکل بلوک است. نوع دانه‌ای به ذراتی تبدیل می‌شود که بین 0.84 تا 0.30 میلی‌متر است. اما کربن‌های بلوکی به روشی به نام مشبک ظریف طراحی می‌شوند که مشبک‌های آن حدود 7 تا 19 برابر کوچک‌تر از دانه‌ها هستند. حال که با این دو نوع کربن آشنا شدید باید بدانید که کدام یک انتخاب بهتری است و دلیل این امر چیست؟

 کربن بلوکی بخریم یا دانه‌ای

کربن بلوکی یا کربن دانه‌ای؟ مسئله این است. برای دستگاه تصفیه آب، بلوک‌های کربنی، گزینه بهتری است. اما دلیل آن چیست؟ دلیل این انتخاب را  راهنمای خرید فیلتر کربن به شما این‌گونه توضیح خواهد داد: از آنجا که این بلوک‌ها از کربن فعال و یک عامل اتصال تشکیل شده‌اند، کربن‌ها این ویژگی را دارد تا نسبت به یکدیگر موقعیتی ایستا داشته باشند. از طرف دیگر شکل ظاهری بلوک نیز مهم است. بلوک بودن این کربن‌ها باعث می‌شود تا ذرات کربن بی‌حرکت بمانند. این امر باعث افزایش یکنواختی در عملکرد کربن‌ها می‌شود. همین امر باعث می‌شود تا بلوک مانع از حرکت آب به‌ صورت جریان یکباره شود و این چرخش آب در بخش‌های مختلف بلوک با سرعت کمتر، سبب می‌شود بخش‌های بیشتری از آب با کربن در تماس باشد.

تصور کنید اگر این فیلتر کربن شل بود چه می‌شد. مقاومت بلوک نسبت به جریان آب کمتر بود و آب به‌سهولت از میان ستون بلوک عبور می‌کرد. اما اکنون این بلوک‌های کربن از نظر ظاهر شبیه به کارتریجی هستند که ابعاد آن‌ها از پیش تعیین شده است. قابل تغییر نیست و با کمک کلاهکی که در انتهای آن قرار گرفته است آب مجبور می‌شود تنها از منافذ تعبیه شده عبور کند.

به عبارت ساده‌تر، منافذ یکنواختی که در بین دانه‌های کربن است، باعث افزایش اثربخشی کربن در حذف آلاینده‌ها می‌شود. نه‌تنها جریان آب کنترل می‌شود، بلکه زمان بیشتری به آب اجازه داده می‌شود تا از این فیلتر عبور کند. در نتیجه آلاینده‌های بیشتری حذف می‌شوند.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
اسمز معکوس چیست و چرا بهترین روش تصفیه آب است؟

گرچه تحقیقات ثابت کرده که بلوک‌های کربن، آب سالم‌تری را به دست مصرف‌کننده می‌رسانند.اما خبر خوب اینکه دستگاه‌های تصفیه آب معمولا هر دو فیلتر را در مراحل مختلف به کار می‌گیرند تا عملکرد همدیگر را به خوبی تکمیل کنند.

فیلتر کربن بلاک در دستگاه های تصفیه آب کلاسیک مرحله سوم استفاده می شود .

فیلتر کربن، آری یا خیر؟

درست است که فیلتر کربن گزینه بسیار مناسبی نسبت به سایر فیلترها برای دستگاه تصفیه خانگی آب است، اما بد نیست به‌عنوان راهنمای خرید فیلتر کربن، پیش از هر چیز بدانید که این فیلتر چه آلاینده‌هایی را از آب شما حذف می‌کند. سپس باید بدانید کدام آلاینده‌ها توسط این فیلتر حذف نمی‌شود. در این صورت و باتوجه‌به این‌که آب منطقه شما کدام آلاینده‌ها را بیشتر در خود دارد، می‌توانید بهترین فیلتر کربن را خریداری کنید.

آلاینده‎هایی که با فیلتر کربن حذف می‌شوند کدام‌اند؟

  • رسوب: اغلب فیلترهای کربنی که در بازار موجود هستند می‌توانند ذرات بین 5 تا 20 میکرون را حذف کنند. تفاوتی ندارد این آلاینده‌ها ماسه، سنگ‌ریزه، قطعات فلزی لوله یا دیگر آلاینده‌های موجود در آب هستند. اگر این آلاینده‌ها بزرگ‌تر از اندازه فیلتر باشند حذف می‌شوند.
  • کلر: چون برای تصفیه آب آشامیدنی در تصفیه‌خانه اصلی به آب کلر زده می‌شود، در آب شهری قطعاً کلر یافت می‌شود. مشکلی که کلر دارد، بو و طعم نامناسبی است که از خود در آب باقی می‌گذارد. فیلتر کربن می‌تواند 99 تا 97 درصد از کلر را حذف کند.
  • برخی ترکیبات آلی فرار وجود دارند که برای سلامتی مضر هستند و قطعاً باید حذف شوند. بنزن، فرمالدئید یا فرآورده‌های نفتی ازاین‌دست محسوب می‌شوند. فیلترهای کربنی قادر به حذف این آلاینده‌ها هستند.
  • مزه: یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های فیلتر آب کربن این است که مزه‌های نامطبوع را از آب حذف می‌کند. این مزه می‌تواند از هر چیزی ناشی شود که کلر یا طعم‌های شیمیایی از جمله آن‌ها است. آبی که از فیلتر کربن عبور می‌کند، طعم بهتری دارد.
  • بو: برخی آب‌ها به‌قدری بوی بدی دارند که نمی‌توان آن‌ها را نوشید. فیلتر کربن به حذف بوی نامطبوع آب بسیار کمک می‌کند. از طرفی با حذف بو، احساس  مطبوع به آب می‌دهد.
  • آفت‌کش‌ها: از آفت‌کش در کشاورزی بسیار استفاده می‌شود. مشکل این جا است که آب‌های جاری به آب شهری می‌رسد و در آب ترکیب می‌شود. تنها روشی که بتوان این نوع آلاینده‌ها را از بین برد، فیلتر کربن است.
مطالب مرتبط در ایس واتر:
مرکز خرید تصفیه آب خانگی کجاست؟

چه مواردی توسط فیلتر کربن حذف نمی‌شود؟

  • باکتری: درست است که برخی از باکتری‌ها چون بزرگ هستند از فیلتر عبور نمی‌کنند، اما دیگر زمان آن است که با کمک راهنمای خرید فیلتر کربن بدانید فیلتر کربن به‌صورت کلی گزینه اصلاً مناسبی برای حذف باکتری موجود در آب نیست.
  • ویروس: ویروس‌های موجود در آب تقریباً جزو مواردی هستند که اصلاً توسط فیلتر از بین نمی‌روند. انواع کمی از فیلترها این قابلیت را دارند. اما باید بدانید فیلتر کربن جزو این موارد نیست. برای حذف ویروس به فیلتر مخصوص این کار نیاز دارید.
  • مواد معدنی: خود کربن جزو مواد معدنی است. در نتیجه برای ازبین‌بردن سایر مواد معدنی اصلاً گزینه مناسبی نیست. نمک، منیزیم، پتاسیم و سایر مواد معدنی از مواردی هستند که توسط فیلتر کربن حذف نمی‌شوند.
  • فلوراید: این گزینه نیز مانند ویروس تنها نیاز به فیلتر تخصصی دارد. فیلتر کربن نیز اصلاً در این زمینه به شما کمک نمی‌کند.

فیلتر کربن آب را سالم و گوارا می‎کند

 

جمع‌بندی

برای خرید هر وسیله‌ای شما نیاز به راهنمایی دیگران دارید. باید بدانید که چه چیزی باید تهیه کنید که از هر جهت مناسب شما باشد و بتواند نیاز شما را رفع کند. راهنمای خرید فیلتر کربن نیز گزینه‌ای است که به شما نشان می‌دهد برای تهیه فیلتر تصفیه آب، چرا فیلتر کربن گزینه مناسبی است. تنوع این فیلتر چگونه است یا به عبارت بهتر چه نوع فیلترهای کربنی در بازار وجود دارد.

از طرفی راهنمای خرید فیلتر کربن باید به شما نشان دهد که از چه معیارهایی بدانید که این فیلتر برای شما مناسب است یا خیر. در واقع باید بدانید فیلتر کربن چه چیزی را حذف می‎کند و چه چیزی بعد از عبور از این فیلتر بر جای می‌ماند. به این طریق می‌توانید باتوجه‌ به ویژگی‎‌های آب منطقه خود بهترین تصمیم را بگیرید. برای تضمین سلامت خود و خانواده‌تان، از دستگاه تصفیه آب و فیلتر کربن کمک بگیرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.