نحوه استفاده و نگهداری از دستگاه تصفیه آب خانگی

0

دستگاه تصفیه آب خانگی برای مناطقی که آب آلوده دارند کاربرد دارد. البته بهتر است از این دستگاه در تمام مناطق استفاده شود؛ چرا که در هر صورت می‌توان کیفیت آب را بالا برد. باتوجه‌به اینکه گسترش زندگی شهرنشینی همواره توجه مردم را به چنین دستگاهی معطوف کرده است باید روش استفاده از این دستگاه را بدانید. نحوه استفاده و نگهداری از دستگاه تصفیه آب خانگی نیازمند یادگیری و رعایت یک سری اصول است که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

مزیت استفاده درست از دستگاه تصفیه آب خانگی

اگر شما روش استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی را بدانید قطعاً می‌توانید به ‌راحتی از آن استفاده کنید. همچنین رعایت یک سری نکات در استفاده باعث می‌شود تا طول عمر این دستگاه برای شما بیشتر شود. معمولاً همه دوست دارند از وسایل مورد نیاز خود در مدت طولانی‌تری استفاده کنند و هزینه‌های تعمیر یا تعویض را نپردازند. در این شرایط شما باید از دستگاه تصفیه درست استفاده کنید و در نگهداری از آن کوشا باشید. در ادامه به بررسی نکات نگهداری از دستگاه تصفیه آب خانگی خواهیم پرداخت.

نحوه استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی

چند نکته وجود دارند که به شما در استفاده صحیح و نگهداری از دستگاه تصفیه آب خانگی کمک می‌کنند. در زیر به ‌اختصار این موارد را توضیح می‌دهیم.

  • خرید دستگاه تصفیه با کیفیت

ابتدا باید بدانید که هزینه شما برای تهیه این دستگاه رابطه مستقیم با کارکرد بهتر و طول عمر بیشتر آن دارد. اگر شما به دنبال یک دستگاه ارزان‌قیمت باشید قطعاً به مارک آن توجه نمی‌کنید. کما آن که این دستگاه در مدل‌های زیادی در بازار وجود دارد اما برندهای خوب بازار محصول خود را با قیمت بالاتری عرضه می‌کنند. برای شناخت برندهای خوب این محصول می‌توانید نظر کارشناسان یا فروشندگانشان را جویا شوید.

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره تهیه دستگاه مناسب خود به بخش پشتیبانی آنلاین مراجعه کنید!
  • نصب درست دستگاه تصفیه

برای اینکه بتوانید از دستگاه تصفیه درست استفاده کنید باید در موقع نصب آن از متصدی نصب دستگاه کمک بگیرید. به این خاطر که اگر دستگاه درست نصب نشود به‌ خوبی نیز کار نمی‌کند و بعد در استفاده دچار مشکل می‌شوید. به همین خاطر پیشنهاد می کنیم برای اطمینان از نصب درست و پیگیری های بعدی این کار توسط نمایندگی های معتبر هم برند انجام شود. بعد از نصب حتماً اتصالات دستگاه را چک کنید تا نشتی نداشته باشند.

جهت نصب صحیح دستگاه خود می‌توانید با بخش فروش و پشتیبانی ما تماس بگیرید، ما با داشتن بیش از 200 نمایندگی
فعال در سطح کشور، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان هستیم!
  • خالی‌ کردن مخزن در استفاده اولیه
مطالب مرتبط در ایس واتر:
آموزش صفر تا صد نصب آب تصفیه کن خانگی

برای آنکه بتوانید از آب تصفیه شده استفاده کنید، باید اولین ‌بار که دستگاه کار می‌کند و مخزن آن پر می‌شود، این آب را تخلیه کنید. اولین استفاده از آب مخزن دستگاه تصفیه توصیه نمی‌شود و بهتر است بعد از چند بار که مخزن پر و خالی شد استفاده شود.

  • تعویض به‌موقع فیلترهای دستگاه تصفیه

شاید بتوان گفت مهم‌ترین کار بعد از خرید یک دستگاه تصفیه باکیفیت، عوض‌کردن به ‌موقع فیلترهای آن است. این کار به طول عمر دستگاه کمک کرده و کیفیت کار آن را تضمین می‌کند. به گفته کارشناسان، هر شش ماه باید این کار صورت گیرد تا دستگاه تصفیه بتواند خوب کار کند در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

  • اندازه‌گیری شفافیت آب خروجی

گفته می‌شود اگر سختی آب خروجی دستگاه تصفیه باید 100 تا 150 TDS باشد مطلوب است. بنابراین در طول استفاده از دستگاه‌ها و با نظر کارشناسان می‌توانید به صورت دوره‌ای – مثلا سالی یک بار- TDS آب سیستم لوله کشی و همچنین آب دریافتی از دستگاه تصفیه آب را بررسی کنید و در صورت لزوم برای تعویض یا تغییر فیلترهای دستگاه و دیگر موارد تصمیم بگیرید.

  • خاموش و خالی‌کردن دستگاه تصفیه در زمان مسافرت

نکته‌ای که بسیاری از مردم به آن توجه نمی‌کنند خاموش‌ کردن دستگاه تصفیه در زمان‌هایی است که به مدت چند روز از دستگاه استفاده نمی‌شود. معمولاً وقتی به مسافرت می‌رویم باید دستگاه تصفیه آب خانگی را خاموش کنیم. این کار به طول عمر مفید دستگاه کمک می‌کند. برای این کار ابتدا شیر ورودی آب را ببندید و سپس  شیر برداشت را باز و آب دستگاه را تخلیه، سپس برق دستگاه را قطع کنید. پس از مسافرت و بازگشت به خانه ابتدا شیر گازی را باز کنید و سپس برق آن را وصل کنید.

روش نگهداری از دستگاه تصفیه آب

همان‌طور که در بالا بیان شد برای استفاده و نگهداری از دستگاه های تصفیه آب خانگی باید بسیار دقت کرد. این کار باعث می‌شود تا مدت طولانی‌تری از این دستگاه استفاده کنید. اگر شما از این دستگاه به‌ خوبی استفاده کنید بیشتر کارهای نگهداری درست آن را انجام داده‌اید. در زیر به نکات مهم‌تری در نگهداری از دستگاه تصفیه آب خانگی اشاره می‌کنیم که به شما در بهره‌ بردن از آن کمک شایانی می‌کند.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
هدف تصفیه آب چیست؟

تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه به‌ صورت منظم

همان‌طور که در بالا اشاره شد باید فیلترهای دستگاه تصفیه به‌ موقع تعویض شوند. حال باید توجه داشت که اگر به ‌صورت منظم این کار انجام شود به سالم ماندن دستگاه شما بسیار کمک می‌کند. باتوجه‌به کیفیت آب محلی که زندگی می‌کنید به طور متوسط بین 6 تا 9 ماه فیلترهای دستگاه تصفیه نیاز به تعویض دارند.

اولین فیلتر دستگاه برای جمع‌ کردن ماسه و سایر رسوبات آب است. این فیلتر حجم زیادی از املاح آب را جمع می‌کند و بهتر است هر سه ماه بازدید و هر 6 ماه تعویض شود. فیلتر بعدی که به فیلتر کربنی معروف است برای جذب کلر و بوی بد بوده که هر شش ماه اگر تعویض شود بهتر است. فیلتر ممبران که در دستگاه‌های RO نصب می‌شود نیز با توجه به میزان آلودگی آب و مصرف بین 1 تا 2 سال به خوبی کار می‌کند و پس از آن باید تعویض شود.

  • تمیز و ضد عفونی کردن دستگاه تصفیه آب خانگی

برای نگهداری از دستگاه تصفیه آب خانگی کلاسیک باید به صورت مستمر آن‌ها را تمیز کرد. برای این کار باید هنگام تعویض هوزینگ‌های اولیه و هوزینگ فیلتر ممبران دستگاه را بشویید. همچنین از مواد ضدعفونی مثل هیپوکلریت سدیم و آنتی اسکالانت ضد رسوب استفاده کنید تا این محلول‌ها باعث حذف رسوبات شوند. انجام این کار هر یک سال به سلامت آبی که مصرف می‌کنید، کمک می‌کنید و دستگاه شما طول عمر بیشتری خواهد داشت.

  • تمیز کردن ظاهر دستگاه تصفیه

نگهداری از دستگاه‌ تصفیه آب خانگی فقط مختص به درون آن نمی‌شود و باید ظاهر این دستگاه را نیز تمیز نگه داشت. تمیز کردن خود دستگاه و شیر آب‌های متصل به آن و اتصالات دستگاه در طول عمر آن بسیار مؤثر است. برای این کار از آب و صابون استفاده کنید.

 

نکته : توجه داشته باشید در هنگام تمیز کردن بدنه دستگاه شلنگ ها و اتصالات جابه جا نشود، تا ایجاد نشتی نکنند.

نتیجه‌گیری

رعایت نکات بالا در استفاده و نگهداری از دستگاه تصفیه آب خانگی به شما کمک می‌کند تا کارآمدتر بتوانید از آن بهره ببرید. امروزه این دستگاه به بخش جدایی‌ناپذیر خانه‌هایمان تبدیل شده است و باید بتوانیم راحت‌تر از آن استفاده کنیم. در موقع تهیه دستگاه حتماً به برند آن توجه کرده و از خرید محصولات متفرقه پرهیز کنید.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
راهنمای تشخیص دستگاه تصفیه آب اصل از تقلبی

در نگهداری و استفاده از دستگاه تصفیه نیز حتماً به این نکته توجه کنید که تمیز نگه ‌داشتن و تعویض منظم فیلترها در کیفیت بهره‌وری آن تأثیرگذار است. همچنین بهتر است نصب و تعویض یا تعمیر دستگاه تصفیه را به متخصص آن بسپارید تا با خیال راحت از سلامت آن مطمئن شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.