لزوم استفاده از دستگاه‌ تصفیه آب خانگی چیست؟

0

امروزه برای بسیاری از افراد به دلایل مختلف دغدغه تهیه و مصرف آب آشامیدنی سالم به‌شدت مطرح شده است؛ چرا که گروه‌هایی از مردم بنا به دلایل پزشکی نیاز دارند تا آبی کاملا سالم و بدون آلاینده مصرف کنند، همچنین در برخی از مناطق آب آشامیدنی در درسترس نیست و حتی آبی که از سیستم تامین آب شهری به دست ما می‌رسد بنا به دلایل گوناگون ممکن است دچار آلاینده‌هایی باشد. بنابراین؛ همانطور که گفته شد بسیاری از افراد به دنبال استفاده از دستگاه‌ تصفیه آب خانگی هستند. این دستگاه‌ها مدل‌های مختلفی دارند و هرکدام طی چند مرحله به پاکسازی آب می‌پردازند که در ادامه به لزوم وجود هر کدام از این مراحل در فرایند تصفیه آب اشاره خواهیم کرد.

باورهای غلط درمورد آب آشامیدنی را دور بریزید!

بسیاری از افراد گمان می‌کنند به دلیل آنکه از گذشته مردم با جوشاندن آب آن را ضدعفونی می‌کردند پس این روش می‌تواند جایگزین دستگاه تصفیه آب خانگی بشود. شاید این کار بتواند تا حدودی میکروارگانیسم‌های زنده در آب را از بین ببرد اما به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند تمامی آلاینده‌ها و ذرات معلق در آب را جدا کند.

به همین دلیل تمامی متخصصان و کارشناسان این حوزه پیشنهاد می‌کنند تا برای حفظ و افزایش سلامتی از خود و خانواده‌تان حتماً استفاده از دستگاه‌ تصفیه آب خانگی را در تصمیمات خود بگنجانید. فیلترهای دستگاه تصفیه آب به‌گونه‌ای طراحی و تولید شده‌اند که بتوانند آلاینده‌ها و مواد مضر معلق در آب را برای شما جدا کنند و یک آب کاملاً بی‌ضرر و سالم را به شما ارائه دهند.

 

جوشاندن آب جایگزین استفاده از دستگاه تصفیه آب نیست
جوشاندن آب سبب تصفیه کامل آن نمی‌شود

 

چرا بهره‌گیری از سیستم‌های تصفیه آب خانگی این‌قدر اهمیت دارد؟

حال که شما تا حدودی با دستگاه تصفیه آب خانگی و اثر بسیار مهم آن آشنا شدید، تعدادی از دلایل اساسی برای استفاده از این محصول را بررسی می‌کنیم. هرکدام از این موارد حاصل سال‌ها مطالعه و تحقیق پژوهشگران بر روی اثر آب تصفیه بوده‌اند.

بیماری‌های خطرناک را از خود دور کنید!

یکی از خطرناک‌ترین ترکیباتی که در بسیاری از آب‌ها وجود دارد؛ ترکیبات نیترات دار هستند. این مواد واکنش‌پذیری بسیار بالایی دارند و می‌توانند در بدن فرد اثرات مخرب و ناخواسته زیادی برجای بگذارند. یکی از این اثرات خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها مخصوصا سرطان‌های مربوط به دستگاه گوارش است. بیماری دیگری که می‌تواند از طریق آب آلوده به عناصر سخت به وجود بیاید؛ ابتلا به انواع سنگ کلیه است.  ازاین‌رو کارشناسان به افرادی که سابقه ابتلا به سنگ کلیه را دارند، استفاده از دستگاه‌ تصفیه آب خانگی را توصیه می‌کنند.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
معرفی بهترین مدل دستگاه تصفیه آب

برای آنکه از این بیماری‌ها و سایر مشکلات مشابه در امان باشید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً از یک تکنسین مجرب بخواهید که آب منطقه زندگی‌تان را بررسی کند. سپس باتوجه‌به داده‌های آزمایش‌های مختلف آن فیلترهایی را که برای داشتن یک آب سالم نیاز دارید برایتان در دستگاه تصفیه آب قرار دهد.

لزوم استفاده از فیلترهای مناسب در دستگاه تصفیه آب
فیلترها آلاینده‌های مضر را جدا می‌کنند

 

آب سالم و بی بو داشته باشید

شهروندان برخی استان‌های مرزی و مرکزی ایران به سبب اقلیم و موقعیت جغرافیایی و منابع آبی‌شان، عموما به طعم و بوی نامناسب آب اعتراض داشته‌اند. باید بدانید که آب سالم باید کاملاً فاقد هرگونه بو و طعم خاصی باشد. ازاین‌رو هرگاه متوجه شدید که آب لوله‌کشی شما بوی نامطلوبی دارد یا آنکه رنگ آن شفاف نیست باید به فکر تهیه یک دستگاه تصفیه آب خانگی مناسب باشید.

یکی از راه‌های بسیار ساده برای آنکه تشخیص دهید آب شما تا چه حد خالص است این است که سری به کتری آب جوش خود بزنید. اگر آب سبک و تصفیه شده باشد هیچ رسوبی نباید درون دیواره‌های کتری وجود داشته باشد. اگر دیدید که درون جداره‌ها و لوله کتری شما رسوب زیادی گرفته است یعنی باید برای استفاده از دستگاه‌ تصفیه آب خانگی اقدامات لازم را انجام دهید.

روش ساده دیگری که باز می‌تواند به شما در پی‌بردن به ناخالصی آب کمک کند آن است که به یخ‌های احتمالی داخل فریزر دقت کنید، اگر این یخ‌ها کدر و سفیدرنگ بودند یعنی آب لوله‌کشی شما ترکیبات زیادی دارد و باید یک دستگاه تصفیه آب سفارش بدهید. بعد از استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی نه‌تنها یخ‌های شما شفاف و کتری همیشه تمیز خواهد بود؛ بلکه بوی آب نیز از بین خواهد رفت.

لزوم استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی
تهیه آب خالص و بدون بو بهترین دلیل استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی

مادران باردار در خطر هستند!

یکی از ترکیبات موجود در آب‌های لوله‌کشی کلر است. معمولاً در تصفیه‌خانه‌های شهری به آب کلر اضافه می‌کنند تا آن را ضدعفونی کند و میکروارگانیسم‌های زنده را نابود. همین مسئله باعث شده است که استفاده مداوم از آبی که کلر دارد بر روی جنین تأثیر منفی زیادی بگذارد. اگر شما هم قرار است به‌زودی بچه‌دار شوید حتماً پیشنهاد می‌کنیم که از دستگاه‌های تصفیه آب استفاده کنید.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
نحوه تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی

این دستگاه‌ها می‌توانند میزان هر ماده مضر در آب را به حد نرمال برسانند. البته این نکته را نیز باید متذکر شد که میزان استفاده از دستگاه‌ تصفیه آب خانگی برای مادران باردار نیز باید با نظر و مشورت پزشک باشد. بهتر است نوع آبی که دستگاه تصفیه به شما ارائه می‌دهد را از تکنسین آن بپرسید و به دکتر اطلاع دهید. معمولاً برای زنان باردار آبی که تا حدودی قلیایی باشد بسیار مفیدتر است، جالب است بدانید فیلتر قلیایی یکی از فیلترهایی است که می‌توان به دستگاه اضافه کرد.

آلاینده‌های لوله‌کشی‌های فرسوده را حذف کنید

 

در بسیاری از منازل مسکونی قدیمی لوله‌کشی‌های آب فلزی هستند و به دلایل مختلفی هم اکنون امکان تغییر لوله‌کشی و تبدیل آب به لوله‌های آنتی‌باکتریال را ندارند. همین دلایل سبب شده است که بعد از مدتی در این لوله‌ها آلاینده‌های مختلفی چه به‌صورت زیستی و چه به‌صورت رسوبات جامد ناشی از زنگارها به وجود بیاید. همه این آلاینده‌ها سلامت افراد خانه را تهدید می‌کنند. از همین رو استفاده از دستگاه تصفیه آب در خانه می‌تواند تمامی اثرات منفی ناشی از لوله‌کشی آب را از بین ببرد.

هزینه‌های خود را مدیریت کنید

گاهی افراد از راهکارهایی مانند جوشاندن آب و خرید آب‌معدنی برای تهیه آب سالم بهره می‌برند. هرکدام از این روش‌ها ممکن است عوارضی داشته باشند که سبب می‌شود تا خرید و استفاده از دستگاه‌ تصفیه آب خانگی بسیار منطقی‌تر به نظر برسد. برای نمونه به سراغ جوشاندن آب می‌رویم. همان‌طور که در ابتدای متن نیز اشاره کردیم این روش نمی‌تواند تمامی آلاینده‌های موجود در آب آشامیدنی را برای شما از بین ببرد.

همچنین جوشاندن بسیار وقت‌گیر است و هزینه بر است و املاح معدنی ضروری را نیز از آب حذف می‌کند. روش دیگر هم خرید آب‌معدنی است. این کار نه‌تنها صرفه اقتصادی ندارد و در طولانی‌مدت هزینه‌های هنگفتی را به شما تحمیل می‌کند؛ بلکه به علت تعداد زیاد بطری‌های پلاستیکی برای محیط‌ زیست هم آثار مخرب زیادی را به همراه خواهد داشت.

شما با تهیه یک دستگاه تصفیه آب از بسیاری از هزینه‌های شخصی جلوگیری خواهید کرد و برای همیشه آب سالم و بی‌خطر را نیز در اختیار خواهید داشت. علاوه‌برآن، تعداد بطری‌هایی که از طریق شما وارد طبیعت می‌شود نیز کاهش پیدا خواهد کرد و از محیط‌زیست خود نیز محافظت می‌کنید.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
هدف تصفیه آب چیست؟

غذاهای سالم‌تری خواهید داشت

یکی از مهم‌ترین کاربردهای آب در زندگی ما تهیه غذا و نوشیدنی است. همان‌طور که در بخش‌های قبلی برای شما اشاره کردیم در آب‌های لوله‌کشی و به‌خصوص در مناطقی که خاک آلوده دارند ترکیبات بسیار زیادی وجود دارد. این ترکیبات گاهی بسیار واکنش‌پذیرند و برخی از این واکنش‌ها، سلامت انسان را به مخاطره می‌اندازند. از همین رو پیشنهاد می‌کنیم که برای پخت‌وپز خود از آب تصفیه شده و پاکیزه استفاده کنید. در این صورت نگرانی‌ای از بابت آلاینده‌ها نخواهید داشت.

 

سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید

ما در این مطلب به‌دفعات از فیلتری به نام فیلتر قلیایی نام بردیم. این فیلتر با متعادل سازی میزان PH آب، آن را به سمت قلیایی بودن سوق می‌دهد و در کیفیت آن تاثیر بسزایی می‌گذارد. علاوه‌برآن که آب با خاصیت قلیایی استاندارد برای مادران باردار بسیار مهم و ضروری است، می‌تواند سیستم ایمنی بدن سایر استفاده‌کنندگان را نیز بهبود ببخشد. این فواید سبب شده که فیلتر قلیایی به یکی از پرطرف‌دارترین گزینه‌ها تبدیل شود.

کلام آخر

آب سالم برای شما فواید بسیار زیادی دارد که در متن به تعدادی از آنها اشاره شد. از جمله مهم‌ترین این موارد می‌توان به جلوگیری از ابتلا به سرطان و عارضه‌های کلیوی، ازبین‌بردن طعم و بوی نامطلوب آب، کاهش ریسک خطرات آب ناسالم برای مادران باردار، بهبود هزینه‌ها و حمایت از محیط‌ زیست و در نهایت غذاهای سالم اشاره کرد. به همین دلیل بهتر است هر چه زودتر به سراغ استفاده از دستگاه‌ تصفیه آب خانگی بروید. این دستگاه‌ها می‌توانند تعداد مراحل و فیلترهای متفاوتی داشته باشند که هرکدام نیز به نحوی می‌توانند بر سلامت ما تأثیر مثبت بگذارند.

همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، پایه‌ترین حالت برای تصفیه آبی که حالت مطلوبی داشته باشد 5 مرحله است. بعد از آن می‌توانید با درخواست دادن گزینه‌های جانبی همانند  فیلترهای مینرال برای افزودن مواد معدنی مورد نیاز و فیلترهای قلیایی برای تعادل PH آن را به شش یا هفت مرحله ارتقا دهید. بعضی اوقات نیز افراد در مناطقی زندگی می‌کنند که ناچارند از آب چاه استفاده کنند، برای استفاده از دستگاه‌ تصفیه آب خانگی در این حالت به آن فیلتر UV یا دستگاه کلرزنی می‌افزایند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.