آب معدنی یا دستگاه تصفیه آب؟

0

اگر قصد خرید دستگاه تصفیه آب را دارید یا هنوز در خرید یا عدم خرید آن مردد هستید، دقیقاً به‌جای درستی آمده‌اید. ما در این مقاله با مقایسه و بررسی دلایل نیاز منازل به دستگاه تصفیه آب، به شما کمک خواهیم کرد تا در تصمیم خود مطمئن شوید. شرایط و عوامل بسیار زیادی را باید در نظر بگیرید.

اگر به آب آشامیدنی تصفیه شده دسترسی ندارید حتما این سوال برایتان پیش آمده که بهتر است که از طریق خرید بطری‌های آب‌ معدنی، آب مورد نیاز خود را تامین کنید یا با خرید دستگاه تصفیه آب؟ کدام به‌صرفه‌تر است؟ کدامیک تاثیر مثبتی در سلامتی شما دارد؟

حتی در بسیاری از کشورها اعتماد مردم به منابع آب شهری کم شده یا افراد به دلایل پزشکی و بهداشتی به دنبال تامین با کیفیت‌ترین آب ممکن برای مصارف خوراکی و آشامیدنی هستند. بهترین و ایمن‌ترین راه‌های جایگزین برای دسترسی به آب آشامیدنی سالم برای این افراد چیست؟ ما همه این موارد را در این مقاله مدنظر قرار داده‌ایم و بررسی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

آیا در خانه خود به خرید دستگاه تصفیه آب نیاز دارید؟

دلایل و موارد بسیار زیادی وجود دارد که خرید دستگاه تصفیه آب برای هر خانه‌ای ضروری است. دستگاه تصفیه آب می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی برای شما باشد و در واقع از سه جهت بسیار سودمند خواهد بود.

اول آنکه سلامت شما را با فراهم کردن آب آشامیدنی مناسب تضمین می‌کند.

دوم آنکه هزینه‌های شما را نسبت  به خرید مداوم بطری‌های آب معدنی بسیار کاهش می‌دهد و در نهایت با این کار به محیط‌زیست هم کمک شایانی خواهید کرد. در این بخش به پنج دلیل اساسی که در هر خانه باید یک دستگاه تصفیه آب خانگی وجود داشته باشد، پرداخته‌ایم:

طعم و بو قطعاً و یقیناً نوشیدن آبی که طعم بدی داشته باشد و بوی نامطبوعی داشته باشد و به‌طورکلی کثیف به نظر برسد، خوشایند هیچ‌کسی نیست. یک دستگاه تصفیه آب علاوه بر آنکه مواد و املاح مضر در آب را حذف می‌کند، بر بو و طعم آب نیز اثر مثبت می‌گذارد.

اگر در آب مصرفی خانه شما حتی مقدار کمی سولفید هیدروژن یا کلر وجود داشته باشد، می‌تواند تأثیر بدی بر روی طعم و بوی آب آشامیدنی یا چای و قهوه‌ای که با آن درست می‌کنید، داشته باشد.

ملاحظات بهداشتی

به خاطر نوشیدن آب ناسالم همیشه نگرانی‌هایی وجود دارد که کاملاً هم درست و به‌جا هستند. نوشیدن آب ناسالم موجب بیماری‌هایی مثل اسهال، اسهال خونی و یا وبا خواهد شد. پس اگر آبی که می‌نوشید آلوده باشد، می‌تواند خطرات بسیار جدی برای سلامت شما داشته باشد. البته تمام این آلودگی‌ها و باکتری‌ها توسط خرید دستگاه تصفیه آب با مثلاً فیلتر اسمز معکوس یا انواع دیگر فیلترهای دیگر آب از آب‌لوله‌کشی حذف کرد.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
نحوه تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی
بطری آب یا دستگاه تصفیه آب
بطری آب یا دستگاه تصفیه آب

پایداری و حفظ محیط زیست

همان‌طور که اشاره شد، یک جایگزین عالی برای خرید آب بطری استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی است. خرید بطری‌های آب‌ معدنی در مقایسه با استفاده از آب تصفیه‌شده از طریق لوله‌کشی، انتخاب بسیار ناپایدارتری است. آب بطری آلودگی‌های مستقیم و غیرمستقیم زیادی را تولید می‌کنند و ازدیاد بطری‌های پلاستیکی آسیب جدی به محیط زیست می‌زند. هنگامی‌که شما برای منزل خود یک دستگاه تصفیه آب مناسب تهیه می‌کنید؛ علاوه بر تضمین کیفیت آب، عادات آب آشامیدنی‌تان از لحاظ محیط‌زیست هم پایدار خواهد شد.

امنیت و اطمینان کامل

همان‌طور که عنوان شد، به‌طورکلی منابع آب شهری می‌توانند تا حدی قابل‌اطمینان باشند؛ اما هیچ‌وقت صد درصد از آن نمی‌توان مطمئن بود. فکرش را بکنید که دستگاه‌های تصفیه آب شهری چقدر قدیمی و فرسوده می‌توانند باشند و همچنین ممکن است در میان راه لوله‌کشی، مواد آلوده زیادی وارد این چرخه شود. اما برای این مشکلات راه‌ حل خوبی وجود دارد. با نصب یک دستگاه آب‌شیرین‌کن خانگی می‌توانید از حذف تمام آلودگی‌ها و موارد اضافی در آب مصرفی خانه خود، مطمئن شوید. یکی از این مشکلات و آلودگی‌های ناخواسته در آب وجود سرب است که واقعاً یک مشکل فزاینده در جهان است.

آلاینده‌های ناخواسته را حذف کنید.

برای اکثر آلاینده‌های شناخته‌شده سطوح تحمل مختلفی وجود دارد؛ یعنی به‌طورکلی در دستگاه‌های تصفیه آب، منابع آب شهری، این آلاینده‌های اضافی و مضر شناسایی و مورد آزمایش قرار می‌گیرند و پس‌ازآن نسبت به آن‌ها آب تصفیه می‌شود؛ اما هیچ وقت صد در صد آلاینده‌ها در فرایندهای صنعتی از آب حذف نمی‌شوند. علاوه بر اینکه ممکن است آب پس از تصفیه و در فرایند انتقال به منزل شما دچار آلودگی‌هایی از جمله زنگار و رسوبات سیستم لوله کشی شود.

با خرید دستگاه تصفیه آب برای خانه خود، خیالتان را از بابت حذف قطعی این آلاینده‌های ناخواسته راحت کنید. شما به‌راحتی می‌توانید باتوجه‌به معیارها و دلخواه خود، محدودیت‌های بیشتری را برای تصفیه آب خانه خود اعمال کنید.

مزایای تصفیه آب خانگی

تقریباً تمام تصفیه‌خانه‌های عمومی مورد استفاده در منابع شهری از کلر برای ضدعفونی کردن آب استفاده می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید، کلر تاثیر بدی بر روی طعم آب می‌گذارد و همین موضوع تا حدی باعث شده که راه برای بطری‌های آب‌معدنی هموار شود؛ که البته باتوجه‌به آگاهی‌ها و اهمیت دادن اخیر جامعه جهانی به محیط‌زیست، این مورد با عقاید آن‌ها در تناقض است.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی را بشناسیم

عواملی مانند کاهش اعتماد به‌سلامت منابع آب شهری و افزایش تمرکز بر پایداری زیست‌محیطی، منجر به افزایش تقاضا برای راه‌حل‌های جدید می‌شود که نیاز انسان را به آب آشامیدنی با طعم و بوی مناسب، سالم و البته ارزان و به‌صرفه را برطرف کند.

خرید دستگاه تصفیه آب یک راه‌حل بسیار مناسب است که می‌تواند تمام این خواسته‌ها و نیازها را برطرف کند.

دستگاه تصفیه آب مزیت‌های بسیار زیادی دارد. به‌طورکلی تصفیه آب نه‌تنها باعث ضدعفونی کردن آب آشامیدنی خانه شما می‌شود؛ بلکه علاوه بر آن سختی آب را نیز می‌گیرد و باعث می‌شود دوام و طول عمر شیرآلات و ظروف بیشتر شود. اگر تابه‌حال برای تأمین آب آشامیدنی خود بر آب‌های معدنی بطری متکی بودید، ضربه بزرگی بر محیط‌زیست خود وارد کرده‌اید. با استفاده از یک دستگاه تصفیه آب خانگی علاوه بر اینکه به محیط‌زیست کمک می‌کنید، در هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی خواهید کرد.

نکته قابل ذکر دیگر اینکه اصطلاح آب شیرین کن یک غلط مصطلح است. چون تصفیه آب فقط کار حذف فیزیکی املاح وآلاینده های آب را به عهده دارد و به جز فیلتر مینرال که املاح معدنی را به میزان جزیی به آب برمی‌گرداند طعم آب را تغییر نداده و شیرین نمی‍کند. این غلط از آنجا  شکل می‌گیرد که دستگاه تصفیه آب املاح که گاهی طعم شوری به آب می‌دهد را از بین برده و به اشتباه آب بی‌طعم را شیرین می‌گفتند.

منبع و کیفیت آب آشامیدنی خود را بشناسید 

برای آنکه بتوانید یک دستگاه تصفیه آب خانگی ایده آل را انتخاب کنید، باید به عواملی مثل کیفیت آبی که برای تصفیه نیاز دارید و نوع آلاینده‌ها و ناخالصی‌هایی که باید تصفیه شوند، توجه کنید. برای این کار باید منبع آب محلی خودتان را بررسی کنید تا اطلاعات مورد نیاز را کسب کنید. به‌طور مثال آیا آب مصرفی‌تان از یک چاه یا مخزن خصوصی و محلی و یا از طریق منابع آب عمومی و شهری تأمین می‌شود؟

سطح کل جامدات محلول (TDS) در آب آشامیدنی شما یکی از عوامل بسیار مهمی است که باید آن را در نظر گرفت. سطح  TDSمعمولاً به‌صورت  (ppm)  یا میلی‌گرم در لیتر (mg/L) بیان و اندازه‌گیری می‌شود و کاربرد و هدف آن نیز اندازه‌گیری انواع مختلف ناخالصی‌ها، آلاینده‌ها، مواد معدنی یا فلزات در آب است. پس متوجه شدیم که سطح TDS در آب عامل بسیار مهم و تأثیرگذاری در کیفیت آب است و باید به‌طور دقیق اندازه‌گیری شود.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
معرفی انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

به‌طور مثال یکی از مؤثرترین راه‌ها جهت کاهش سطح TDS در آب آشامیدنی، استفاده از تصفیه آب اسمز معکوس است که در دستگاه‌های تصفیه آب خانگی به خوبی از این سیستم و فیلتراسیون استفاده می‌شود. این تصفیه آب بخصوص از اشعه ماوراءبنفش (UV)، اولترا فیلتراسیون (UF) استفاده می‌کنند؛ ولی دیگر روش‌های فیلتراسیون معمولی بر TDS تأثیر خاصی نمی‌گذارد.

آیا باید با آلاینده‌ها یا خطرات شناخته‌شده مقابله کرد؟

با بررسی کردن کیفیت آب آشامیدنی و مصرفی خود، می‌توانید از وجود هرگونه آلاینده یا خطری که ممکن است مجبور به مقابله با آن باشید، آگاه شوید. باکتری و موادی که در داخل آب وجود دارند هم می‌توانند خطرناک یا مضر و هم بی‌ضرر باشند. مثلاً برخی از آلاینده‌های طبیعی مثل ترکیباتی که حاوی گوگرد هستند، ضرری ندارند؛ فقط موجب تغییر یافتن طعم آب به‌طور نسبی می‌شوند؛ که همین ترکیبات حاوی گوگرد را به‌راحتی می‌توان با چندین نوع مختلف از تکنولوژی‌های بکار رفته در دستگاه تصفیه آب، مثل فیلترهای کربن فعال یا سیستم‌های اسمز معکوس، حذف کرد.

حذف آلاینده‌های آب با دستگاه تصفیه آب

البته بعضی از آلاینده‌های مضر دیگری هم وجود دارد که نمی‎توان آن را از طریق طعم، بو یا بینایی تشخیص داد. برای مثال می‌توان به ترکیبات آلی فرار، سرب، آرسنیک، نیترات‌ها و بقایای آفت‌کش‌ها اشاره کرد. روش‌های سنتی مثل جوشاندن آب هیچ موقع به‌طور کامل نمی‌تواند این نوع آلاینده‌ها را از بین ببرد ولی با خرید دستگاه تصفیه آب این مشکل نیز کاملاً حل می‌شود.

سیستم تصفیه آب خود را کجا می‌خواهید قرار دهید.

وقتی‌که به خرید دستگاه تصفیه آب برای خانه خود فکر می‌کنید، ناخودآگاه جایگاه قرار گرفتن آن‌هم در نظرتان خواهد آمد. پس باید به‌جایی که می‌خواهید دستگاه خود را قرار دهید هم فکر کنید. از جمله گزینه‌های پیش روی شما، روی دیوار، روی شیر آب و یا زیر سینک است. حال اینکه در کدام‌یک از این مناطق سیستم را نصب کنید، بستگی به فضای آشپزخانه و خانه شما دارد.

جمع‌بندی و کلام آخر

در این مقاله عوامل تأثیرگذار بر خرید دستگاه تصفیه آب بررسی و توضیح داده شد. به‌طورکلی داشتن و نصب یک دستگاه آب‌شیرین‌کن از خرید پیوسته آب به‌صورت بطری‌های آب‌معدنی بسیار به‌صرفه‌تر است؛ که در این مطلب از زوایای مختلف به این اشاره شد. علاوه بر آن به مزایا و نکات مهم دیگری که باید در خرید دستگاه تصفیه آب آن‌ها را بدانید نیز اشاره شد. امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.