راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

0

خرید دستگاه تصفیه آب خانگی یکی از بهترین گام‌هایی است که می‌توانید در جهت بهبود سلامتی خود و خانواده‌تان بردارید. تفاوتی ندارد که از آب آشامیدنی شهری استفاده می‌کنید یا اساسا به آب سالم دسترسی ندارید، در هر صورت استفاده از دستگاه تصفیه آب می‌تواند تضمین کننده و تکمیل کننده فرایند پاکسازی آب باشد. با تصفیه آب در خانه می‌توانید مطمئن شوید آبی که برای مصارف خوراکی استفاده می‌کنید بالاترین سطح کیفیت را دارد. 

حتی آب آشامیدنی شهری به دلایل گوناگون از جمله عبور از سیستم لوله‌کشی‌ها، ماندگاری در مخازن، تامین از منابع آب زیر زمینی و نظایر ممکن است همچنان دچار آلاینده‌هایی نظیر املاح معدنی باشد (در واقع اصلا بعید نیست که دچار آلاینده‌ها باشد، فقط کافی است به پوسته آهکی سر دوش و رسوبات کتری نگاه کنید!) همانطور که سالیانه خبرهای متعددی در مورد آن به گوش می‌رسد. 

ضرورت خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

استانداردهای تصفیه آب آشامیدنی اگرچه سلامت حداقلی آب را تامین می‌کنند و بسیاری از باکتری‌های موجود در آن را از بین می‌برند اما همچنان می‌توان با خرید دستگاه تصفیه آب خانگی کیفیت آب را با حذف عناصری نظیر فلزات سنگین بسیار بیش از پیش بالا برد. جالب است بدانید حدود 20 درصد از جامعه روستایی ایران به آب سالم دسترسی ندارند که در مناطقی نظیر جنوب سیستان و بلوچستان و خوزستان این عدد به 80 درصد هم می‌رسد. اما خرید دستگاه تصفیه آب خانگی که مناسب شما و خانواده یا اعضای محل سکونت و کارتان باشد، کار ساده‌ای نیست. چرا که این دستگاه به طور مستقیم با سلامت شما کار دارد. در ادامه نکاتی را که باید هنگام خرید این دستگاه مدنظر قرار دهید، مطرح می‌کنیم

خرید دستگاه تصفیه آب خانگی اینلاین
دستگاه تصفیه آب خانگی با روش اسمز معکوس

همان‌طور که گفتیم آبی که به دستتان می‌رسد ممکن است دارای املاح و مواد معدنی باشد. البته لازم به ذکر است که بسیاری از این مواد معدنی، برای بدن لازم هستند. اما اگر مصرف آن‌ها از حدی فراتر برود می‌تواند به بدن آسیب جدی وارد کند. پس اگر تصمیم به خرید دستگاه تصفیه آب خانگی دارید، باید دستگاهی تهیه کنید که بتواند آلاینده‌های مضر را از بین ببرد ولی املاح ضروری در آب را نگه دارد. اساسا تفاوت استفاده از دستگاه تصفیه آب با روش‌های سنتی پاکسازی آب نظیر تقطیر آب همین است.

اصول اولیه دستگاه تصفیه آب

برای اینکه بتوانید بهترین دستگاه را انتخاب کنید، باید بدانید که آب چه مراحلی را طی می‌کند تا به آبی گوارا تبدیل شود. اگر فکر می‌کنید دانستن مراحل تصفیه آب به خرید دستگاه تصفیه آب خانگی بهتر به شما کمک می‌کند، بد نیست بدانید که همه دستگاه‌ها یا فیلترها از یک قانون کلی پیروی می‌کنند.

روند اصلی با دریافت آب خام شروع می‌شود. سپس ناخالصی‌ها از بین می‌رود و فیلتر می‌شود. ناخالصی‌ها می‌تواند شامل رسوبات یا میکروارگانیسم‌های موجود در آب شود.

آنچه دستگاه‌‌های تصفیه را از همدیگر متمایز می‌کند، روش ازبین‌بردن میکروب‌ها و باکتری‌های موجود پس از حذف ناخالصی‌ها است. برخی از فیلترها از مواد شیمیایی و برخی از روش الکترواستاتیک در این مرحله استفاده می‌کنند.

دستگاه‌‌ها از روش‌های مختلف دیگری استفاده می‌کنند. مثلاً برخی از روش ماورا بنفش، برخی از روش اولترا و برخی دیگر از روش اسمز معکوس برای فیلترکردن و تصفیه آب استفاده می‌کنند. برای اینکه بتوانید به‌خوبی با این دستگاه‌ها آشنا شوید، بهتر است از روش تصفیه هرکدام از این دستگاه‌ها مطلع باشید.

خرید دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

هنگام خرید دستگاه تصفیه آب خانگی حتما عبارت اسمز معکوس که تلفظ سختی هم دارد به گوشتان می‌خورد. سیستم گذرندگی وارونه یا Reverse Osmosis که به اختصار RO هم گفته می‌شود یکی از بهترین مکانیسم‌های دستگاه‌های تصفیه آب خانگی است. در این نوع عملکرد، آب یا سایر مایعاتی که قرار است تصفیه شود، از یک غشا عبور می‌کند که نیمه تراوا است.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
نکات و راهنمایی خرید بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی

حالا این نیمه تراوا که گفتیم به زبان ساده یعنی چه؟ یعنی غشایی که نسبت به برخی ازمولکول‌ها نفوذپذیر و نسبت به بعضی دیگر نفوذ ناپذیر است. به بیان دیگر برخی از مولکول‌ها از آن عبور می‌کنند و مولکول‌های دیگر نه. این نوع از غشا باعث می‌شود که املاح از مایع جدا شود. در واقع منظور ما از املاح یا آلاینده‌ها یون‌ها، آفت‌کش‌ها، میکروارگانیسم‌ها و سایر مواد شیمیایی مضری است است که در آب وجود دارد و این عمل به صورت مکانیکی و بر حسب سایز مواد انجام می شود.

حال که با اصل این سیستم آشنا شدید باید بدانید که این روش، جزو مؤثرترین روش‌ها برای تصفیه آب است که حتی برای جداکردن نمک از آب دریا در تصفیه‌خانه‌های بزرگ نیز از آن استفاده می‌کنند. مراحل اصلی در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس به شرح زیر است.

فیلترهای اولیه

قبل از هر کاری، آبی که از خط شیر آب سرد وارد دستگاه تصفیه می‌شود، باید از فیلترهای پیش تصفیه یا فیلترهای اولیه که 3 فیلتر هستند عبور کند. اغلب این فیلترها ترکیبی از فیلترهای کربنی (کربن گرانول فعال گیاهی و کربن بلاک) و رسوبی (الیافی یا PP از جنس پلی‌پروپیلن) هستند. عملکرد پیش فیلتر پلی‌پروپیلن به این نحو است که آلاینده‌هایی به قطر 1 و 5 میکرون را که شامل گل و لای، زنگار موجود در آب، رسوبات و نظایر آن می‌شود را به خود جذب می‌کند و اجازه ورود به مرحله بعدی تصفیه را نمی‌دهد.

فیلتر کربن فعال هم با تسریع واکنش شیمیایی با آلاینده‌هایی نظیر کلر و مشتقات آن، آن‌ها را از آب جدا می‌کند. هنگام خرید دستگاه تصفیه آب خانگی می‌توانید با مشاوره با متخصصان در مورد بهترین ترکیب این سه فیلتر تصمیم بگیرید.

فیلتر غشای اسمز معکوس

پس از اینکه آب از مرحله قبل یعنی عبور از سه فیلتر اولیه عبور کرد وارد فیلتر اصلی می‌شود که وظیفه فیلتراسیون آب به روش اسمز معکوس را برعهده دارد. این بخش اصلی‌ترین قسمت این دستگاه تصفیه آب را انجام می‌دهد.

در این مرحله آلاینده‌ها از آب جدا می‌شوند و برای ورود به مرحله بعد آماده می‌شوند. این مرحله همان مخزن ذخیره‌سازی است. حتما نام فیلتری که با اسمز معکوس به تصفیه آب می‌پردازد را هنگام بررسی و خرید دستگاه تصفیه آب خانگی خواهید شنید؛ فیلتر ممبران یا RO.

مخزن ذخیره‌سازی

می‌توانید از نام این بخش نیز دریابید که چه اتفاقی در این مرحله می‌افتد. آب تصفیه شده در این مخزن ذخیره می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که تفاوت دستگاه‌های آب را نشان می‌دهد ظرفیت این مخزن است. به همین دلیل یکی از ملاک‌های انتخاب هنگام خرید دستگاه تصفیه آب خانگی توجه به ظرفیت آن است. این به معنی نیست که هر چه ظرفیت مخزن بزرگتر باشد بهتر است، بلکه باید به تناسب آن و میزان آب مصرفی خود و خانواده‌تان توجه کنید.

پست فیلتر یا فیلتر پست کربن

آخرین مرحله از مراحل تصفیه مربوط به این قسمت می‌شود. زمانی که شیر آب را باز کردید، آب از مخزن وارد این بخش می‌شود. فیلتر این مرحله که پست کربن نام دارد به مانند یکی از فیلترهای اولیه دارای کربن است. با این تفاوت که کربن فشرده شده موجود در این فیلتر قابلیت حذف املاح ریزتر را دارد و با حذف این املاح بو و طعم نامناسب آب را از آن می‌گیرد. هنگام خرید دستگاه تصفیه آب خانگی در انتخاب فیلتر پنجم معمولا نقشی ندارید چرا که پست کربن برای تکمیل فرایند تصفیه معمولا ضروری تلقی می‌شود.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
لزوم استفاده از دستگاه‌ تصفیه آب خانگی چیست؟

خط تخلیه

در این بخش، تمام آلاینده‌ها و یا فاضلابی که در مراحل قبل از آب جدا شده بود، از این خروجی به فاضلاب تخلیه می‌شود.

 

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس ممکن است به فیلتر مینرال، اولترا و اشعه ماورا بنفش نیز مجهز باشد یا نباشد. در ادامه با این فیلترها و مکانیسم‌ آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم تا بتوانید هنگام خرید دستگاه تصفیه آب خانگی بهترین انتخاب را داشته باشید.

فیلتر UV تصفیه آب

لامپ فرابنفش (Ultraviolet) به اختصار UV نیز در برخی مدل‌های دستگاه‌های تصفیه آب نصب می‌شود. لامپ UV که اصطلاحا – و البته به اشتباه!- به آن فیلتر UV هم می‌گویند در انتهای فرایند تصفیه آب نصب می‌شود. این لامپ اشعه فرابنفش ساطع می‌کند. این اشعه، یکی از میکروبکش‌های بسیار قوی محسوب می‌شود که به درون پاتوژن‌ها، نفوذ می‌کند و آن‌ها را غیرفعال می‌کند.

در واقع می‌توان عملکرد UV را اینطور توضیح داد که این اشعه دی‌ان‌ای هرگونه عامل بیماری‌زای موجود در آب را تغییر می‌دهد. این کار باعث می‌شود که این مواد دیگر نتوانند تکثیر شوند. با این کار حدود 99.9 درصد از میکروارگانیسم‌های موجود در آب از بین می‌روند.

البته از آنجایی که لامپ UV مصرف برق دستگاه را بالاتر می‌برد و از طرف دیگر، در معرض اشعه فرابنفش قرار گرفتن، بیماری‌های پوستی و بینایی را افزایش می‌دهد به طور کلی استفاده از فیلتر UV ضروری تلقی نمی‌شود و در بسیاری از موارد حتی توصیه نمی‌شود. چرا که این لامپ بر حذف باکتری‌ها تمرکز دارد و باکتری‌ها سهم بسیار کمی از آلاینده‌هایی را دارند که آب‌های تصفیه شده شهری را آلوده می‌کنند.

اما اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که به سیستم لوله کشی آب تصفیه شده عمومی دسترسی ندارید یا به طور مثال آب مورد نیاز خانه یا خانه-ویلای خود را مستقیم از چاه و منابع زیرزمینی تامین می‌کنید، فیلتر UV می‌تواند نقش موثری در سلامت آب مصرفی شما داشته باشد. پس خرید دستگاه تصفیه آب خانگی مجهز به UV کاملا به شرایط آلایندگی آب ورودی به دستگاه بستگی دارد.

 

فیلتر اولترا

اولترافیلتراسیون یکی دیگر از روش‌های تصفیه آب است که با همان روش اسمز معکوس عمل می‌کند با این تفاوت که فیلترممبران اولترا قابلیت نانوفیلترینگ دارد. یعنی آب از غشا و ممبران‌هایی با قطر 0.01 عبور می‌کند و به بیان بهتر قابلیت تصفیه 99.99 درصدی آب را دارد. البته می‌توان گفت کیفیت آب دستگاه مجهز به فیلتر اولترا با دستگاه اسمز معکوس تفاوت قابل توجهی ندارد و در خرید دستگاه تصفیه آب خانگی موضوع حائز اهمیتی نیست.

فیلتر مینرال

همیشه هر چه بیشتر بهتر نیست و به مانند مورد قبل خرید دستگاه تصفیه آب خانگی مجهز به فیلتر مینرال بایدها و نبایدهایی دارد. فیلتر مینرال یا فیلتر مواد معدنی فیلتری است حاوی سنگ‌های معدنی. همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم همه مواد و املاح معدنی موجود در آب مضر نیستند و وجود این مواد با میزان مشخص مفید و گاهی ضروری است.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
آموزش صفر تا صد نصب آب تصفیه کن خانگی

فیلتر مینرال با داشتن سنگ‌های معدنی که وجود عناصر آن‌ها در آب ضروری است، کمک می‌کند آب غنی شود و در صورتی که در فرایند تصفیه آب املاح معدنی مورد نیاز بدن نیز از آب جدا شده بود، این املاح را به آب برمی‌گرداند.

البته توصیه می‌شود کسانی که از بیماری‌های کلیوی نظیر سنگ کلیه رنج می‌برند و یا مستعد ابتلا به این بیماری هستند در خرید دستگاه تصفیه آب خانگی با فیلتر مینرال احتیاط بیشتری به خرج دهند. برای مطمئن شدن از اینکه فیلتر مینرال برای شما و افرادی که از آب دستگاه تصفیه آب استفاده می‌کنند، عوارضی به همراه نخواهد داشت، می‌توانید از مشاوره با کارشناسان بهره ببرید.

 

خرید فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی

در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب خانگی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

قبل از هر کاری باید بدانید که آب منزل یا محل کار شما از نظر شیمیایی حاوی چه موادی است. برای این کار بهتر است قبل از خرید دستگاه تصفیه آب خانگی، آب را از نظر شیمیایی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دهید. در واقع قرار نیست کار خاصی انجام دهید. می‌توانید از فروشندگان و تولیدکنندگان دستگاه‌های تصفیه آب اطلاعاتی کسب کنید. این افراد اطلاعات دقیقی در مورد آب مناطق مختلف دارند. آنچه باید بدانید این است که آب منطقه شما شامل کدام یک از موارد مانند باکتری، نیترات، فلوراید یا آلاینده‌های کربنی است.

اگر این اطلاعات را به دست آورید به‌خوبی می‌توانید بفهمید که چه دستگاهی باید تهیه کنید. برای مثال می‌دانید باید دستگاهی خریداری کنید که مواد معدنی را از بین ببرند یا باکتری در اولویت قرار دهد.

در مرحله بعد، آنچه باید بدانید این است که این دستگاه تصفیه را برای کدام بخش از محل موردنظر می‌خواهید. به عبارت ساده‌تر دستگاه را تنها برای آشپزخانه نیاز دارید یا می‌خواهید کل آب ساختمان را تصفیه کنید.

حال زمان آن رسیده است که دقیق بدانید چه برندهایی در بازار موجود است. بدانید استاندارد موردنظر شما را کدام یک از برندها تأمین می‌کنند و هرکدام چه برتری بر سایر شرکت‌ها دارند. در واقع می‌توانید به افتخاراتی که دستگاه کسب کرده هم استناد کنید. مثلاً از طرف چه مؤسسات یا بنیادهایی تحسین شده یا نظر انجمن کیفیت آب یا سازمان غذا و دارو در زمینه این برند چیست. از علامت استاندارد نیز غافل نشوید.

دیگر می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام دستگاه را انتخاب کنید. می‌توانید نظرات کاربران دیگر، قیمت‌ها و ویژگی‌های هر دستگاه را بررسی کنید. تحقیق کنید تا بدانید چه‌کارهایی برای نگهداری بهتر این دستگاه پس از خرید دستگاه تصفیه آب خانگی باید انجام دهید و دستگاه‌های مختلف را در چه شرایطی باید قرار دهید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا بفهمید کدام دستگاه بیشتر متناسب شما و محل مورد نظرتان است.

اکنون باید به محل فروش مورد اعتماد خود بروید و دستگاه موردنظر خود را انتخاب کنید. بهتر است در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب خانگی از فروشنده این موارد را هم تحقیق کنید:

 

      • فیلترها هرچند وقت یکبار نیاز به تعویض دارند؟
      • گارانتی دستگاه چگونه است و چه خدماتی را رایگان ارائه می‌دهد؟
      • این دستگاه چه مخزن‌هایی دارد؟ ویژگی مخزن آن چگونه است؟
      • آیا دستگاه قابلیت ارتقا دارد؟

کارشناسان ACE WATER پاسخگوی شما هستند تا تمام ابهامات خود را در مورد خرید دستگاه تصفیه آب خانگی روشن کنید و با شفافیت کامل انتخاب مناسبی داشته باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.