معرفی دستگاه تصفیه آب 7 مرحله ای

0

با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی انواع دستگاه تصفیه آب با فناوری‌های متعددی وارد بازار شدند. منظور از مرحله در دستگاه‌های تصفیه آب تعداد فیلترهای به‌کاررفته در آن است. برای مثال اگر در یک دستگاه 5 فیلتر برای حذف آلاینده‌ها، رسوبات و غیره به‌کاررفته باشد، به آن دستگاه تصفیه آب 5 مرحله‌ای می‌گویند. در این مقاله قصد داریم دستگاه تصفیه آب 7 مرحله ای و تکنولوژی به‌کاررفته در آن را شرح دهیم.

تفاوت دستگاه تصفیه آب 7 مرحله ای با سایر دستگاه‌های تصفیه آب

در دستگاه تصفیه آب 7 مرحله ای، 2 فیلتر جدید برای افزودن مواد معدنی و بهبود و تنظیم PH آب به آن نصب شده‌اند. این دستگاه‌ها نه تنها آب را تصفیه و از آلاینده‌ها پاکسازی می‌کنند که کیفیت آن را نیز بالا می‌برند و سبب می‌شوند آب غنی تری داشته باشید. در ادامه بیشتر با این دستگاه آشنا خواهیم شد.

مراحل تصفیه آب

همان‌طور که گفتیم، تصفیه آب نیاز به طی کردن مراحلی خاص دارد. در ادامه به بررسی این مراحل و ضرورت حضورشان در چرخه تصفیه آب می‌پردازیم.

مرحله اول؛ فیلتر پیش تصفیه

رسوبات موجود در آب عمر مفید شیرآلات، ظروف و وسایل برقی که آب در آن‌ها کاربرد دارد (مانند اتو) کاهش می‌دهد و باعث اختلال در عملکرد آن‌ها می‌شوند، تاثیر مخرب این رسوبات و آلاینده‌ها بر بدن انسان نیز کمتر از این وسایل نیست! پس تصفیه آب از رسوبات برای ما حفظ سلامت ما ضروری است. آب در مسیر حرکت همراه با خود مقدار زیادی گل‌ولای و رسوبات حمل می‌کند. علاوه بر این درون لوله‌های آب شهری زباله، رسوبات و زنگ ناشی از اکسایش لوله‌ها وجود دارد. همانطور که گفته شد این رسوبات می‌تواند:

  • رنگ و طعم آب را تغییر دهد.
  • به‌مرور زمان سیستم لوله‌کشی منزل شما را تخریب کند.
  • با انباشته شدن در وسایل برقی مانند اتوها، به آن‌ها آسیب برساند.

فیلتر پیش تصفیه (Pre sediment filter) از جنس الیاف مصنوعی پلی‌پروپیلن با روزنه‌هایی به قطر 5 میکرون اولین فیلتر در دستگاه تصفیه آب 7 مرحله ای است؛ رسوبات، ذرات معلق، گل‌ولای و زباله‌های موجود در آب را تصفیه می‌کند.

تکنولوژی به‌کاررفته در فیلترهای رسوبی، فیلتراسیون مکانیکی نام دارد. فرض کنید در فصل بهار پنجره خانه خود را برای عبور هوای مطبوع باز گذاشته‌اید؛ اما برای جلوگیری از ورود حشرات یک توری روی پنجره وجود دارد. فیلترهای رسوبی دقیقاً به همین شکل کار می‌کنند، آب را از خود عبور می‌دهند و ذرات اضافی را فیلتر می‌کنند.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
چرا باید دستگاه تصفیه آب بخریم؟

مرحله دوم؛ فیلتر پیش کربن

این فیلتر دستگاه تصفیه آب 7 مرحله ای در فیلتر کردن کلر، آفت‌کش‌ها و غیره نقش دارد. فیلتر پیش کربن (Pre carbon filter) مواد شیمیایی موجود در آب را حذف می‌‌کند. مواد شیمیایی موجود در آب تأثیر مستقیمی بر روی طعم و بوی آب دارند و با حذف آن‌ها طعم و بوی بد آب از بین می‌رود. مکانیسم این فیلتر به این صورت است که کربن با واکنش شیمیایی با آلاینده‌ها، آن‌ها را حذف می‌کند. کربن این فیلتر، معمولا به صورت کربن گرانول گیاهی است.

مرحله سوم؛ فیلتر رسوبی یا الیافی

در مرحله بعدی ذرات گردوغبار، خاک رس و هر نوع ناخالصی که در مرحله اول حذف نشده است، توسط فیلتر الیافی (Sediment filter) دستگاه تصفیه آب 7 مرحله ای حذف و پاک‌سازی می‌شود. عمر مفید فیلترهای رسوبی برای تصفیه آب به بهترین شکل ممکن 3 الی 6 ماه است؛ اما بسته به نوع و کیفیت آب منطقه شما ممکن است این طول عمر کاهش پیدا کند. این فیلتر نیز پلی‌پروپیلن است اما روزنه‌های آن کوچکتر و به قطر 1 میکرون هستند.

مرحله چهارم؛ غشای اسمز معکوس

غشای اسمز معکوس (Reverse Osmosis Membrane) که به‌اختصار RO نوشته می‌شود، یکی از مراحل پراهمیت در فیلتر آب توسط دستگاه تصفیه آب 7 مرحله ای است. فیلتر ممبران که فرایند اسمز معکوس را انجام می‌دهد برای حذف میکروب‌ها، مواد شیمیایی، نمک اضافی و ذرات معلق در دستگاه تصفیه آب تعبیه‌شده است. قبل از توضیح دادن فرآیند RO بهتر است با اسمز آشنا شویم.

اسمز یک فرآیند طبیعی در سلول‌های جانداران است. در این فرآیند آب تمایل پیدا می‌کند از یک قسمت که غلظت کمتری دارد؛ به قسمتی که غلظت بالایی دارد، حرکت کند. برای مثال زمانی که آب درون سلول‌های ریشه گیاهان کم می‌شود، غلظت مواد در ریشه بالا می‌رود و گیاه با جذب آب این غلظت را کاهش می‌دهد.

گفتیم که آب تمایل دارد از جایی که غلظت کمتری دارد، به‌جایی که غلظت بیشتری دارد حرکت کند؛ اما اسمز معکوس در دستگاه تصفیه آب 7 مرحله ای چگونه کار می‌کند؟ اسمز معکوس دقیقاً مخالف مکانیسم طبیعی اسمز است. در فرآیند اسمز معکوس، آب را با یک پمپ فشار بالا از یک غشای نیمه‌تراوا که فقط امکان عبور آب در آن وجود دارد، از قسمت غلیظ به قسمت رقیق منتقل می‌کنند.

به‌عبارت‌دیگر، آب دارای نمک، مواد شیمیایی و سایر آلاینده‌ها بسیار غلیظ است و تمایل دارد آب بیشتری در خود حل کند؛ اما با فرآیند RO آب به‌وسیله پمپ از غشای نیمه‌تراوا عبور کرده و سایر مواد مانند نمک در پشت این غشا به‌عنوان پسماند باقی می‌مانند.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
روش نصب دستگاه تصفیه آب 6 مرحله ای
فرایند اسمز در دستگاه تصفیه آب 7 مرحله ای
فرآیند اسمز معکوس برای آب حاوی نمک و سایر آلاینده‌ها

فیلتر اسمز معکوس تا چه اندازه مؤثر است؟

فیلتر اسمز معکوس می‌تواند تا 99 درصد نمک‌های محلول (یون‌ها)، مواد آلی، باکتری‌ها و غیره را از آب خوراکی حذف کند. تکنولوژی اسمز معکوس برای حذف این مواد اندازه آن‌ها است. صنایعی مانند داروسازی، کارخانه‌های تولید مواد غذایی و آشامیدنی یا فلزات نیمه‌هادی نیز از RO برای تصفیه آب موردنیاز خود استفاده می‌کنند.

مرحله پنجم؛ فیلتر پسا کربن یا پست کربن

این فیلتر تکمیل‌کننده مرحله چهارم در دستگاه تصفیه آب 7 مرحله ای است. فیلتر پست کربن (Post Carbon Purifier) تاثیرات ماندگاری آب در مخزن را از بین می‌برد.

مرحله ششم؛فیلتر مینرال

به دلیل حذف مواد معدنی در فرآیند تصفیه آب، آب طعم و مزه خود را از دست می‌دهد. این فیلتر مواد معدنی را به میزان لازم به آب اضافه می‌کند.

مرحله هفتم؛ فیلتر قلیایی

فیلتر قلیایی، با تنظیم PH آب و میزان قلیایی و اسیدی بودن آب به آن طعم و مزه خوبی می‌بخشد.

سایر امکانات فیلتر دستگاه تصفیه آب:

محفظه UV

این دستگاه آب را با اشعه ماوراءبنفش که می‌تواند میکروب‌ها را غیرفعال کند، تصفیه می‌کند. موجودات ریز آب مانند باکتری‌ها، انگل‌ها و قارچ‌ها با ورود به بدن شما در دستگاه گوارش زنده می‌مانند و شروع به تولیدمثل و بیمار کردن بدن میزبان می‌کنند.

محفظه UV که می‌توانید به عنوان مرحله هشتم، به دستگاه تصفیه آب 7 مرحله ای اضافه کنید به اسید نوکلئیک (RNA) موجود در سلول این جاندار آسیب وارد می‌کند. با آسیب به RNA این جاندار آن‌ها دیگر قادر به تولیدمثل نخواهند بود و حتی با ورود به بدن شما نمی‌توانند تولیدمثل کنند و باعث بیماری شوند. محفظه UV هیچ ماده شیمیایی به آب اضافه نمی‌کند و به همین دلیل رنگ، مزه و بوی آب تغییری نمی‌کند. برخی از جاندارانی که محفظه یو وی آن‌ها را غیرفعال می‌کند، عبارت‌اند از:

  • انگل کریپتوسپوریدیوز
  • انگل ژیاردیا
  • میکروب اسهال خونی
  • میکروب E.Coli
  • باکتری سالمونلا
  • ویروس هپاتیت ب
  • باکتری وبا
  • جلبک‌ها
  • قارچ‌ها

محفظه UV زمانی در سیستم تصفیه آب مؤثر هستند که آب کاملاً شفاف باشد و مواد شیمیایی، فلزات سنگین، رسوبات، گل‌ولای و غیره در آب وجود نداشته باشند. همان‌طور که اشاره شد فیلتر UV فقط موجودات زنده درون آب را غیرفعال می‌کند. لذا این فیلتر به‌تنهایی نمی‌تواند ذرات درون آب را از بین ببرد و یک آب سالم و باکیفیت برای شما تهیه کند. اگر آب مصرفی شما از سیستم آب تصفیه شهری تامین می‌شود اساسا نیاز به میکروب زدا و این لامپ ندارید.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
مخزن دستگاه تصفیه آب پر نمی‌شود؟

 

فیلتراسیون اولترا

فیلتر اولترا (ULTRA FILTRATION) میکروب‌های باقی‌مانده مانند پیروژن و کلوئیدها را حذف می‌کند. پس از اتمام مرحله UF آب عاری از میکروب، مواد شیمیایی، یون‌های اضافه، طعم و بوی بد درون شیر آب جریان پیدا می‌کند و می‌توانید به جای مینرال یا قلیایی از آن بهره ببرید.

امکانات و مزایای استفاده از دستگاه تصفیه آب 7 مرحله ای

حال با دانستن مراحل تصفیه آب لازم است تا در ادامه امکانات و مزایای استفاده از دستگاه تصفیه آب با ۷ مرحله را بررسی کنیم:

  • طراحی مدرن و کاربردی دستگاه
    این دستگاه‌ها به‌گونه‌ای کاربردی طراحی‌شده‌اند و زیر ظرف‌شویی قرار می‌گیرند تا برای انواع منازل با متراژهای مختلف مناسب باشند. علاوه بر این قرار گرفتن این دستگاه زیر سینک ظرف‌شویی تاثیر منفی در دکوراسیون منزل شما ندارد و با طراحی زیبای خود حتی آن را بهبود می‌دهد.
  • مخزن ذخیره آب
    یکی از مزیت‌های دستگاه تصفیه آب 7 مرحله ای مخزن ذخیره آن است. امروزه بسیاری از شهرها با کمبود و قطعی آب روبه‌رو هستند، این دستگاه با ذخیره آب در مخزن خود می‌تواند در مواقع ضروری بسیار پرکاربرد باشد.
  • نصب سریع
    اتصالات این دستگاه‌ها به صورتی طراحی‌شده‌اند که نصب آن‌ها بسیار آسان است. به‌صورت کلی برای نصب دستگاه تصفیه بهتر است از یک تکنسین فنی کمک بخواهید تا به‌صورت اصولی آن را برای شما نصب و راه‌اندازی کند.
  • حفظ سلامتی شما
    نوشیدن آب باکیفیت در سلامت ما نقش بسیاری دارد. مزایای نوشیدن آب تصفیه‌شده عبارت‌اند از:
  1. رفع یبوست
  2. درخشندگی و سلامت پوست
  3. پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان
  4. کاهش سردردهای مزمن
  5. جلوگیری از ابتلا به انواع انگل و میکروب‌های دستگاه گوارش

نتیجه‌گیری

همان‌طور که در مقاله اشاره شد، استفاده از آب تصفیه‌شده برای سلامتی اهمیت بالایی دارد. دستگاه تصفیه آب 7 مرحله ای با تصفیه آب در هفت مرحله تمام آلاینده‌های آب ازجمله گل‌ولای، رسوبات، زنگ آهن، فلزات سنگین، میکروب‌ها و باکتری‌ها و غیره را از آب حذف می‌کند. پس از تصفیه آب توسط این دستگاه آبی سالم، شفاف و فاقد هرگونه آلاینده خواهید داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.