چرا باید دستگاه تصفیه آب بخریم؟

0

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که ما مطلقاً نمی‌توانیم بدون آن زندگی کنیم، آب است. متأسفانه، مصرف آب تصفیه نشده می‌تواند ما را بیمار کند و حتی باعث مرگ ما شود. تصفیه آب یک روش کارآمد برای قابل شرب کردن آب است که دارای مزایای متعددی است. بااین‌حال، هر چیز خوب، بدون معایب نیست. این مقاله به بررسی دستگاه تصفیه آب می‌پردازد.

نکته قابل‌توجه اینجا است که تنها درصد بسیار کمی از آب‌های روی کره زمین آشامیدنی هستند. به‌علاوه اینکه نوشیدن آب تصفیه نشده می‌تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد؛ در اینجاست که استفاده از تصفیه آب پاسخگوی این چالش باشد.

به‌طورکلی، آب آشامیدنی تمیز مهم‌ترین عنصر اساسی است که مردم هنگام راه‌اندازی خانه‌هایشان به آن توجه می‌کنند. برای داشتن زندگی سالم و بدون بیماری، فرایند تصفیه آب بسیار مهم است.

در حال حاضر دستگاه تصفیه آب به بخش ضروری در هر آشپزخانه تبدیل شده است و سازندگان این محصولات در حال رقابت با یکدیگر هستند تا سهم بیش تری از فروش بازار را به دست آورند.

دستگاه تصفیه آب

تصفیه آب عملکردی مشابه فیلترهای آب دارد، زیرا هر دو ناخالصی‌ها را حذف می‌کنند. بااین‌حال، دستگاه‌های تصفیه آب با ازبین‌بردن آلاینده‌های بیولوژیکی و حذف مواد معدنی مضر از آب یک گام فراتر می‌روند.

بسیاری از مواد معدنی به طور طبیعی در آب یافت می‌شوند و برای بدن انسان مهم هستند، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث بسیاری از بیماری‌ها شود. یک دستگاه تصفیه آب خوب نمک‌های اضافی، ذرات معلق و میکروب‌ها را از بین می‌برد و ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری خود را حفظ می‌کند. این روزها با وجود بسیاری از تولیدکنندگان در صنعت تصفیه آب، تشخیص اینکه کدام خوب است، کدام نه و کدام یک استانداردهای لازم را دارد، دشوار است.

راهنمای خرید: مراکز خرید دستگاه فیلتر تصفیه آب خانگی

 

عملکرد دستگاه تصفیه آب

هم فیلترهای آب و هم دستگاه تصفیه بر اساس یک اصل مکانیکی کار می‌کنند. آنها ابتدا آب خام آلوده را می‌مکند، ناخالصی‌های مختلف از رسوبات را گرفته تا میکروارگانیسم‌ها را فیلتر کنند و سپس آب تمیز را پخش می‌کنند.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
معرفی انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

بااین‌حال یک تفاوت بزرگ بین این دو وجود دارد – یک دستگاه تصفیه آب می‌تواند ویروس‌ها و باکتری‌هایی را که فیلترها قادر به حذف آنها نیستند حذف کند. برخی از تصفیه‌کننده‌ها از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند و برخی دیگر از شارژ الکترواستاتیک برای کشتن ویروس‌ها استفاده می‌کنند.

دلایل داشتن دستگاه تصفیه آب

هر وسیله ای دلایلی برای مصرف دارد دستگاه تصفیه آب نیز از این قاعده جدا نیست در زیر به دلایل داشتن آن می پردازیم.

1. حذف آلاینده‌های بیماری‌زا

منابع آب آلوده می‌توانند حامل آلاینده‌های میکروبیولوژیکی و بیماری‌زا مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها باشند. این آلاینده‌ها آب را برای مصرف نامناسب می‌کند و ممکن است منجر به چندین بیماری منتقله از طریق آب مانند وبا، اسهال و حصبه شود. در نتیجه، کارشناسان توصیه می‌کنند که از یک دستگاه تصفیه آب استفاده کنید که می‌تواند با ازبین‌بردن همه آلاینده‌های تهدیدکننده، از شما و خانواده‌تان در برابر این بیماری‌های منتقله از طریق آب محافظت کند.

2. طعم آب را شیرین می‌کند

ناخالصی‌های موجود در آب بر طعم آن و حتی طعم غذایی که در آن طبخ می‌کنیم تأثیر می‌گذارند. یک دستگاه تصفیه مخصوصاً زمانی که طعم آب‌شور است می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

3. فلزات سنگین را حذف می‌کند

طبق مطالعات انجام شده در چندین شهر برای بررسی کیفیت آب لوله‌کشی/آب رودخانه، نشان‌داده‌شده است که آب برای مصارف آشامیدنی ناایمن است زیرا دارای سطح بالایی از آلاینده‌ها مانند نیترات‌ها، فلزات سنگین، آفت‌کش‌ها و غیره است.

این فلزات سنگین می‌توانند اثرات طولانی‌مدت شدیدی بر سلامتی داشته باشند و همچنین در مواردی کلیه‌ها، کبد، سیستم عصبی را مختل می‌کنند و حتی منجر به بیماری‌هایی مانند سرطان و مسمومیت با سرب شوند. دستگاه تصفیه مؤثرترین راه برای حذف این فلزات سنگین و مواد شیمیایی مانند آهن، سرب، جیوه، آرسنیک، کلر و فلوراید است.

4. مزایای سلامتی مختلفی را ارائه می‌دهد

نوشیدن آب تصفیه شده، سلامت و رفاه کلی ما را افزایش می‌دهد. سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد، از عملکرد کلیه حمایت می‌کند، بدن ما را هیدراته می‌کند و انرژی می‌دهد، سلامت پوست و مو را همراه با چندین مزیت دیگر تضمین می‌کند.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
راهنمای خرید فیلتر کربن دستگاه تصفیه آب

انواع دستگاه تصفیه آب

5 نوع دستگاه تصفیه آب وجود دارد. این ها شامل موارد زیر می شود.

1. اسمز معکوس RO

در دستگاه تصفیه RO از غشای نیمه تراوا برای تصفیه آب استفاده می‌شود. برای عبور آب از غشای RO، یک پمپ آبی تعبیه شده است که آب سخت خام را تحت‌فشار قرار می‌دهد تا از غشای RO عبور کند. در طی این فرایند جامدات محلول مانند آرسنیک، فلوراید، سرب، کلر، نیترات‌ها و سولفات‌ها به دام می‌افتند و در غشای RO گیر می‌کنند و در نتیجه آب تصفیه شده به دست می‌آید.

2. ماوراء بنفش UV

دستگاه تصفیه UV یا فرابنفش یک فناوری ثابت‌شده است که قادر به ازبین‌بردن عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها است. این فناوری که دوستدار محیط‌زیست است از هیچ ماده شیمیایی در طول فرایند تصفیه استفاده نمی‌کند. این دستگاه تصفیه آب باعث می‌شود که آب جاری در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار بگیرد؛ این اشعه هر میکروب، باکتری و ویروسی را می‌کشد، اجساد مرده میکروب‌ها در آب باقی می‌مانند، اما این ها دیگر مضر نیستند.

3. اولترافیلتراسیون U

دستگاه تصفیه UF برای مکان‌هایی که آلودگی شیمیایی کم است ایده‌آل است، زیرا UF مواد شیمیایی موجود در آب را حذف نمی‌کند، فقط می‌تواند میکروب‌هایی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها را مسدود کند.

نکته مهم این است که به یاد داشته باشید که UF با آب سخت‌کار نمی‌کند. ازآنجایی‌که UF نمک‌های محلول موجود در آب سخت را حذف نمی‌کند، در نتیجه قبل و بعد از تصفیه، آب همچنان سخت باقی می‌ماند.

4. کربن فعال

کربن فعال شکلی از کربن (که از زغال‌سنگ، پوسته نارگیل، پوسته مهره، چوب ساخته شده است) است که به قطعات کوچک تقسیم می‌شود. کربن فعال بیش تر بیماری‌های ناشی از آب را مانند فلزات سنگین حذف می‌کند. کربن فعال مواد شیمیایی را که باعث طعم و بوی بد آب می‌شوند، از بین می‌برد و همچنین برای حذف کلر از آب بسیار مؤثر است.

5. فیلتر رسوبی

فیلتر رسوبی یک پیش فیلتر است به این معنی که همراه با یک دستگاه تصفیه مانند RO، UV و یا … استفاده می‌شود. ماده‌ای که در کف آب یا مایع جمع می‌شود به‌عنوان رسوب شناخته می‌شود. رسوب ممکن است پوسته‌های زنگ‌زده لوله‌های فلزی، ذرات ماسه یا گل باشد. فیلتر رسوب اساساً گردوغبار ناخواسته و ذرات گل موجود در آب را می‌گیرد.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
مرکز خرید تصفیه آب خانگی کجاست؟

 

در آخر

این روزها آب آشامیدنی خالص، تمیز و سالم به‌راحتی در دسترس نیست. رشد جمعیت، توسعه صنعتی و تخریب محیط‌زیست همگی از دلایل این امر هستند. باتوجه‌به این وضعیت، آگاهی از بهترین دستگاه تصفیه آب موجود در بازار برای ما اهمیت بیش تری پیدا می‌کند.

امروزه دستگاه تصفیه به‌وسیله‌ای ضروری در هر خانه‌ای تبدیل شده است. با انبوهی از فناوری‌های تصفیه موجود در بازار، مصرف‌کنندگان اغلب دچار سردرگمی می‌شوند که در هنگام خرید دستگاه تصفیه به دنبال کدام یک باشند که رایج‌ترین و مؤثرترین آن¬ها تصفیه RO است.
RO یا اسمز معکوس یک فرایند تصفیه آب است که از یک غشای تا حدی نفوذپذیر برای حذف یون‌ها، مولکول‌های ناخواسته و ذرات مضر از آب آشامیدنی استفاده می‌کند. داشتن چنین دستگاهی می‌تواند همه انتظارات شما را برآورده سازد.

تصفیه آب، باید با نهایت دقت اجرا شود. آب و فیلترها باید به طور منظم، کارآمد و مؤثر به‌منظور تأمین آب آشامیدنی سالم نگهداری شوند. آب باید از میکروارگانیسم‌ها و فلزات سمی که می‌توانند باعث بیماری‌های تهدیدکننده زندگی شوند پاک باشد. آب باید تقویت‌کننده زندگی باشد، نه تهدیدکننده زندگی.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.