مخزن دستگاه تصفیه آب پر نمی‌شود؟

0

اگر این اتفاق برای دستگاه تصفیه آب خانگی شما نیز افتاده است، طبیعی است که آب کافی از لوله‌های شیر آشپزخانه یا شیر برداشت خارج نشود. اما سؤال اصلی این است که چرا این اتفاق افتاده است و چگونه می‌توان این مشکل را رفع کرد؟ در این مقاله دلایل علت پر نشدن مخزن را در دستگاه تصفیه آب بررسی و راهکارهای جلوگیری از این مشکل را نیز معرفی می‌کنیم. گرچه ذکر این نکته ضروری است که به دلیل حساسیت بهداشتی، نکات ایمنی و فنی بهتر است از تکنسین شرکت‌های معتبر برای حل مشکلات دستگاه خود کمک بگیرید. 

مخزن دستگاه تصفیه آب چیست؟

مخزن دستگاه تصفیه آب وظیفه ذخیره‌کردن آب را بر عهده دارد تا به مرور آن را به شیر برداشت منتقل کند. فرایند پاک‌سازی آب در سیستم غالب دستگاه‌های تصفیه آب، که سیستم اسمز معکوس است، از سرعت بالایی برخوردار نیست و به‌صورت تدریجی اتفاق می‌افتد. به همین علت است که پر شدن مخزن معمولا زمان زیادی نیاز دارد. 

در هر مخزن دو محفظه تعبیه شده است؛ محفظه‌ای برای آب و دیگری برای هوا که با لایه‌ای به نام دیافراگم از هم جدا شده‌اند و هنگام پر شدن آب به مرور دیافراگم به پایین می‌رود و هنگام باز شدن شیر آب فشار هوای دیافراگم به خروج آب از شیر کمک می‌کند.

دلایل پر نشدن مخزن دستگاه تصفیه 

اگر مخزن ذخیره دستگاه تصفیه پر نمی‌شود، مطمئناً مشکلی دررابطه‌با فشار سیستم به وجود آمده است. در ادامه دلایل احتمالی پر نشدن دستگاه تصفیه را با هم بررسی می‌کنیم. با وجود این، فراموش نکنید که این احتمالات قطعی نیستند و اگر نتوانستید این مسئله را حل کنید حتماً به متخصصان تعمیر این‌گونه دستگاه‌ها مراجعه نمایید.

فشار آب کم و قدرت پایین تأمین انرژی حرکتی

حداقل فشاری که مخزن دستگاه تصفیه آب نیاز دارد تا بتواند وظیفه خود را انجام دهد، 40 پوند در هر اینچ مربع است. فشار آب کم باعث می‌شود تا سیستم نتواند کارایی خود را حفظ کند. در صورت وجود این مسئله بررسی کنید که آیا شیر فلکه آب تا انتها باز است یا در حالت نیمه‌باز قرار دارد. طبیعی است که اگر شیر فلکه آب تا انتها باز نباشد، سیستم نمی‌تواند از تمامی توان خود استفاده کند و عملاً کارایی خود را از دست می‌دهد.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
مشخصات یک دستگاه تصفیه آب خانگی خوب چیست؟

 اگر فشار داخل مخزن خیلی کم باشد

در این مورد می‌توانید دستگاه را با استفاده از پمپ دوچرخه‌ای، دوباره تحت‌تأثیر قرار دهید تا کار خود را از سر بگیرد. اما اگر مشکل حل نشد، مجبورید تمامی آب را خالی کنید. از طرفی اگر مشکل برطرف شود، سیستم در همان زمان به فعالیت ادامه می‌دهد و تمام رسوبات جمع‌شده را جدا می‌کند. سپس مخزن دستگاه تصفیه آب تا جایی به تصفیه ادامه می‌دهد که منبع به طور کامل پر شود.

مسدود شدن فیلترها

اگر فیلترها مسدود شده باشند، جریان آب ورودی به داخل سیستم اسمز معکوس را کاهش می‌دهند. تنها راه‌حل این مشکل، تعویض فیلتر است. شیرفلکه آب را ببندید تا از ورود آب بیشتر به سیستم جلوگیری شود. سپس باید تمامی آب را خالی کنید؛ پس شیر مخزن را تا انتها باز کنید. محفظه‌های فیلتر را باز کنید و فیلترهای جدید را جایگزین قدیمی‌ها کنید و سپس محفظه‌ها را سر جای خود بازگردانید.

گرفتگی غشای اسمز معکوس

وقتی غشای اسمز معکوس دچار آسیب‌دیدگی شود یا بگیرد، اصلاً آبی در مخزن جمع نمی‌شود. برای حل این مشکل باید غشا را تعویض کنید. ابتدا باید شیرفلکه را ببندید و سپس شیر سیستم را باز بگذارید تا آب به طور کامل تخلیه شود. بعدازاین که تمام آب مخزن خالی شد، باید غشا را شست‌وشو دهید. برای انجام این کار بهتر است از آب گرم و صابون استفاده شود تا غشا به طور کامل تمیز و پاک شود.

مصرف بیش از اندازه آب

بدیهی است که اگر بیش از میزان تولید آب تصفیه در مخزن، آب مصرف شود، مخزن خالی خواهد ماند و باید بدانیم که وقتی مخزن خالی شده باشد، فشار آب داخل مخزن پایین می‌آید. پس باید ساعاتی را منتظر بمانید تا مخزن دوباره پر شود و این دفعه آب را کم‌تر مصرف کنید. 

 

راهکارهای رفع مشکل مخزن دستگاه تصفیه آب

در این قسمت به بررسی راه‌حل‌های معمول برای مشکلات دستگاه می‌پردازیم و سعی می‌کنیم موانع را از سر راه مخزن برداریم. اما اگر بازهم مخزن کار نکرد، مجبور هستیم به سراغ کارشناسان این‌گونه وسایل برویم تا مشکلمان را حل کنند؛ چون اگر خود وارد کار شویم احتمال این می‌رود به‌خاطر ناشی بودن بیش‌تر به دستگاه آسیب بزنیم تا اینکه آن را کنیم.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
راهنمای خرید فیلتر کربن دستگاه تصفیه آب

سایر مشکلات رایج دستگاه تصفیه آب

اگرچه امروزه دستگاه های تصفیه آب به بهبود زندگی و سلامتی ما کمک زیادی کرده‌اند اما خب هیچ محصولی نیست که کاملاً بی‌عیب‌ونقص باشد. اختراعات بشر روزبه‌روز به بهبود زندگی او کمک می‌کند. اما باید بدانیم روزی محصول بهتری به بازار می‌آید تا جایگزین محصولات کنونی شود. با وجود این، در حال حاضر این محصولات با تمامی نقص‌هایی که دارند بهترین گزینه برای استفاده ما هستند. در این قسمت تعدادی از این نقص‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

مشکلات رایج در دستگاه تصفیه آب

بو و طعم زننده آب

اگر به چنین مشکلی برخوردید، فیلترهای شما نیاز به تعویض دارند و بهتر است هر چه سریع‌تر به این کار اقدام کنید؛ زیرا ممکن است به‌سلامتی شما نیز آسیب برسانند. اصولاً بهتر است هر شش ماه تا یک سال برای تعویض این فیلترها اقدام کنید تا این مشکل را در نطفه خفه کنید. اما اگر وقتی فیلتر را عوض کردید و باز هم با این مشکل روبرو بودید، باید از گارانتی محصول استفاده و این مسئله را با کارشناسان فروش آن در میان بگذارید.

صدای غیر معمول دستگاه تصفیه

صدای غیرمعمول دستگاه می‌تواند از هر بخش باشد. پس بهتر است اگر خود شما آچار به دست هستید، تمامی اتصالات را بررسی و از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کنید. اما اگر کارهای فنی را به‌خوبی نمی‌دانید، از تعمیرکاران محترم شرکت‌های معتبر همکاری بخواهید. همچنین خیلی کم پیش می‌آید که با تعویض فیلتر، مشکل صدا برطرف نشود.

دوام دستگاه تصفیه آب چقدر است؟

اگر از دستگاه به طور مداوم کار بکشید و سر موعد تمامی قطعات لازم از جمله فیلتر، اتصالات و غیره را تعویض کنید، دستگاه باید بین 5  تا 10 سال کار کند. البته فراموش نشود که این امر بستگی به مسائل دیگری مانند نوع آب منطقه و کیفیت خود دستگاه دارد. اگر شما دستگاه دست‌دومی خریده باشید، نباید از آن توقع کارکرد بالا و طول عمر بلند داشته باشید.

نکات تکمیلی مخزن تصفیه آب

هنگام بررسی مشکل پر نشدن آب مخزن و جابه‌جایی فیلترها، حتماً دست‌کش پلاستیکی بپوشید تا از پراکنده شدن آلودگی جلوگیری کنید.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
معرفی انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

جمع‌بندی

دستگاه تصفیه آب امروزه یکی از پراستفاده‌ترین وسایلی است که در خانه بسیاری از افراد جامعه ما قرار دارد. به دلیل پایین بودن کیفیت آب آشامیدنی لوله‌کشی، این دستگاه روز به روز پرطرفدارتر می‌شود، بنابراین در صورتی که از این دستگاه استفاده می‌کنیم یا قصد خریدش را داریم یا باید با ریزه‌کاری‌های فنی آن آشنا شویم. 

در این مقاله خواندیم که مخزن دستگاه تصفیه چیست و به چه دلایلی ممکن است پر نشود. سپس سایر مشکلاتی را که ممکن است در حین استفاده از آن مواجه شوید، بررسی کردیم و سعی کردیم راه‌حل‌هایی نیز برای این مشکلات ارائه دهیم اما در نهایت یادآوری این نکته ضروری است که به دلیل حساسیت بهداشتی، نکات ایمنی و فنی بهتر است از تکنسین شرکت‌های معتبر که در زمینه فروش دستگاه تصفیه آب فعالیت می کنند، برای حل مشکلات دستگاه خود کمک بگیرید. همچنین اگر شخصا به رفع مشکلات یا تعویض فیلترها اقدام کنید، دستگاه شما از گارانتی خارج می‌شود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.