مراحل تصفیه آب خانگی چیست؟

0

امروزه استفاده از دستگاه‌های تصفیه خانگی رواج بسیاری یافته است؛ زیرا آبی که از طریق لوله کشی به منزل ما می‌رسد بهتر است بار دیگر تصفیه شود. همچنین استفاده از برخی مواد شیمیایی قدرتمند برای پاکسازی آب، ممکن است کیفیت آن را پایین آورده باشد؛ به همین دلیل باید با دستگاه تصفیه آب و مراحل تصفیه آب خانگی آشنا باشیم تا بتوانیم بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

مراحل تصفیه آب خانگی چیست
نکاتی در مورد تصفیه آب خانگی

اهمیت تصفیه آب خانگی

احتمالاً برای شما این سؤال پیش آمده باشد که وقتی ما آب تصفیه‌شده را از شرکت‌های آب و فاضلاب دریافت می‌کنیم، دیگر چه لزومی به تصفیه مجدد آن است؟ در حقیقت باید به این توجه کنیم که در مسیر رسیدن آب به لوله‌های خانه ما، این آب تصفیه‌شده باز دستخوش تغییراتی می‌شود. مثلاً وقتی آب از منابع تصفیه به سمت شهر جریان پیدا می‌کند، در مسیر پیش رو که از لوله‌های انتقال عبور می‌کند ممکن است در معرض زنگ‌زدگی و خوردگی لوله‌های آب قرار بگیرد.

در نتیجه، بعضی عناصر به درون آب وارد می‌شوند که برای سلامتی ما مضر هستند. علاوه بر این موارد که ممکن است در طی مسیر آلودگی رخ دهد، مسئله دیگری نیز وجود دارد که به نحوه تصفیه آب در تصفیه‌خانه‌ها مربوط می‌شود. زمانی که آب درون این محل‌ها تصفیه می‌شود، در معرض مواد شیمیایی قدرتمندی مانند کلر قرار می‌گیرد تا میکروارگانیسم‌های بیماری‌زایی که در محل وجود دارند، به‌کلی حذف شوند.

این مواد زمانی که به آب وارد می‌شوند، می‌توانند ترکیبات شیمایی ثانویه‌ای را ایجاد کنند که ممکن است در بلند مدت بیماری زا باشند. همچنین، وجود مقادیر بالای خود مولکول کلر در آب می‌تواند برای سلامت سلول‌های بدن ما مضر باشد؛ در نتیجه این مواد شیمیایی باید پیش از نوشیدن حذف شوند.

نکاتی در مورد آب سالم

پس از مراحل تصفیه آب خانگی، آب خروجی از چند منظر سالم خواهد بود. آب سالم باید آبی باشد که حاوی هیچ میکروب بیماری‌زایی نباشد و زمانی که آن را مصرف می‌کنید دچار هیچ مشکل گوارشی نشوید. در مناطقی که افراد به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند، ممکن است بیماری‌های گوارشی رواج پیدا کند که حتی می‌تواند به مرگ نیز منجر شود؛ به همین دلیل، عاری بودن آب از هرگونه میکروارگانیسم بیماری‌زا باید در اصل قرار بگیرد.

درصد مواد شیمایی موجود در آب نیز مهم است. تقریباً نمی‌توانیم تمام مواد شیمیایی را به‌کلی از آب حذف کنیم و درصد کمی از مواد باقی می‌ماند. برخی از این مواد برای سلامت ما ضرری ندارند، اما تغییر درصد حضور بعضی سبب مشکل می‌شود. مثلاً وجود فلوئور در آب سبب می‌شود انسان‌ها دچار بیماری اسکلروزیس شوند. در این بیماری، افراد قدرت خود بر روی حرکات بدنی را از دست می‌دهند؛ چراکه سلول‌های عصبی به دلیل مجاورت با این ماده شیمیایی تخریب شده‌اند. فلوئور همچنین می‌تواند سبب پوسیدگی دندان‌ها شود.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
آب معدنی یا دستگاه تصفیه آب؟

سختی آب یکی دیگر از مواردی است که توجه به آن بسیار مهم است. سختی آب باید کم باشد. آب سخت در تماس با مواد شوینده به‌راحتی کف نمی‌کند و برای سلامت پوست و موی ما به‌شدت مضر است. آب آشامیدنی سالم رنگ و بوی خاصی ندارد؛ به همین دلیل، به‌خوبی می‌توانید آن را از دیگر آب‌ها تشخیص دهید. دستگاه‌های تصفیه آب خانگی این امکان را به شما می‌دهند که آب باکیفیتی داشته باشید و سلامت خود و خانواده را حفظ کنید.

چند قدم مهم در مراحل تصفیه آب خانگی
چند قدم مهم در تصفیه آب خانگی

فیلتر تصفیه آب در مراحل تصفیه آب خانگی

در گذشته، مردم برای تصفیه آب خانگی، آن را می‌جوشاندند تا میکروب‌ها را از بین ببرند، اما این کار برای تصفیه در برابر مواد شیمیایی کافی نیست. امروزه از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی برای این منظور استفاده می‌شود که در انواع مختلفی موجود هستند.

آب سالم با طی مراحل تصفیه آب خانگی
آب سالم در خانه شما به کمک دستگاه تصفیه آب و طی کردن مراحل تصفیه آب خانگی

معرفی فیلترهای تصفیه آب در مراحل تصفیه آب خانگی

آب در اولین مرحله از مراحل تصفیه آب خانگی و در ابتدای مسیر فیلتریزاسیون وارد بخشی می‌شود که به فیلتر الیافی معروف است. در این مرحله اجزایی که ابعادی بزرگتر از 5 میکرون دارند، به وسیله فیلتر پلی پروپیلن الیافی یا pp از آب جدا می‌شوند. این موارد شامل گل و لای، رسوبات، زنگ آهن و دیگر فرسودگی لوله‌هاست که در مسیر لوله‌های آب جدا شده و به این محل رسیده‌اند. فیلتری که بعد از فیلتر الیافی قرار می‌گیرد از جنس کربن فعال است. کربن فعال به دلیل خاصیت واکنش‌پذیری بالایی که دارد با مواد واکنش‌پذیر موجود در محلول آبی واکنش می‌دهد و در نتیجه آن‌ها را از آب حذف می‌کند.

این مواد همان‌طور که در بالاتر نیز اشاره شد، شامل کلر و دیگر ترکیبات ثانویه مربوط به آن هستند. با جذب شدن این ترکیبات شیمایی به کربن فعال، آبی که از این مرحله به قسمت بعدی می‌رود کلر ندارد. فیلتر سوم همانند فیلتر نوع اول الیافی است. با این تفاوت که به ذرات تا قطر 1 میکرون را تصفیه می‌کند. فیلتر چهارم از سیستم اسمز معکوس یا RO استفاده می‌کند. در این مرحله، فیلتر ممبران به کمک این فرایند میکروب‌ها و دیگر املاح را از آب حذف می‌کند.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
چرا باید دستگاه تصفیه آب بخریم؟

فیلتر پنجم مراحل تصفیه آب خانگی که بخش نهایی تصفیه آب محسوب می‌شود، از جنس کربن بوده و مرحله آخر را در مسیر تصفیه آب خانگی انجام می‌دهد که در بهبود طعم و بوی آب موثر است. اگر می‌خواهید که به محلول آبی ماده خاصی مانند مینرال‌ها را اضافه کنید، بایستی از فیلتر ششم استفاده کنید. فیلتر هفتم به خواست مشتری درون دستگاه قرار می‌گیرد می‌تواند از جنس فیلتر قلیایی و برای تنظیم و متعادل سازی Ph آب باشد. فیلتر هشتم در واقع نوعی لامپ فرابنفش است. امواج فرابنفش می‌توانند باکتری‌ها و میکروارگانیسم های زنده را از بین برده و از رشد آن در محیط آبی جلوگیری کنند.

افزایش کیفیت آب با طی مراحل مصرفی خانگی
افزایش کیفیت آب مصرفی خانگی با طی مراحل تصفیه آب خانگی

معرفی فیلتر الیافی

همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، در مراحل تصفیه آب خانگی از فیلتر الیافی استفاده می‌کنند که به ترتیب ذرات 5 و 1 میکرون را از محیط حذف می‌کند. این فیلترها از جنس الیاف یا پلی‌پروپیلن خالص هستند. هرچقدر این الیاف تراکم بالاتری داشته باشند آب حاصله کیفیت بالاتری خواهد داشت و املاح اضافی به‌راحتی از آن حذف خواهند شد. از سمت بیرون به قسمت درونی فیلتر الیافی که حرکت کنیم، متوجه می‌شویم تراکم الیاف رفته‌رفته زیاد می‌شود.

این موضوع نشان می‌دهد که در ابتدا ذرات بزرگ از محیط حذف شده و با جلو رفتن ذرات کوچک‌تر از محیط جدا می‌شوند. در استفاده از این فیلتر توجه داشته باشید زمانی که رنگ آن عوض شد، حتماً باید آن را تعویض کنید. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب ورودی به لوله‌های شما، دارای ذرات بسیاری است، فیلترهای الیافی با سرعت بیشتری پر می‌شوند و قابلیت خود را از دست می‌دهند. نمی‌توانید آن‌ها را با شستن تمیز کرده و دوباره استفاده کنید و حتماً باید آن را با یک فیلتر نو عوض کنید.

اگر این فیلتر را تغییر ندهید، کیفیت آب مصرفی به‌شدت پایین خواهد آمد. فیلتر یک میکرون که در مرحله سوم قرار دارد، جداسازی ذرات شیمیایی را انجام می‌دهد. رنگ فیلتر سالم سفید است که پس از مدتی به سمت قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهد. اینجا جایی است که باید فیلتر را عوض کنید. عمر این فیلتر در حدود 3 تا 6 ماه است؛ ورودی دستگاه تصفیه آب نیز نباید به لوله آب گرم متصل شود زیرا این فیلتر کاربرد خود را از دست می‌دهد.

معرفی فیلتر کربن فعال

یکی از مراحل تصفیه آب خانگی از فیلتر کربن فعال استفاده می‌کند. در این مرحله که به فیلتر زغالی نیز معروف است، کربن فعال به کمک تخلخل‌هایی که در ساختار خود دارد، ذرات مواد شیمیایی را به دام می‌اندازد. با عبور آب از درون تخلخل‌های این فیلتر، ذرات شیمایی مانند کلر با ذرات کربن فعال واکنش می‌دهند که در نتیجه جذب آن شده و از محیط آبی خارج می‌شوند.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
آیا دستگاه تصفیه آب نیترات را میگیرد

فیلتر کربن به دو صورت پودری و گرانولی وجود دارد. نوع پودری به دلیل کوچک‌تر بودن اجزا با محیط آبی ارتباط بیشتر دارد و می‌تواند ذرات بیشتر را از محیط خارج کند. فیلتر کربن فعال طی 4 تا 6 ماه به‌خوبی کار می‌کند و بهتر است پس از آن تعویض شود. فاکتور مهمی که بر روی زمان ماندگاری آن تأثیر می‌گذارد، کیفیت آب منطقه شما است. این فیلتر می‌تواند مزه، بو، مواد شیمایی مانند اسید و کلر را حذف کند؛ پس اگر آن را تعویض نکنید، ممکن است آب مصرفی تغییر رنگ داده و بوی بدی بدهد.

معرفی فیلتر اسمز معکوس

اسمز به کمک یک غشای نیمه‌تراوا انجام می‌شود که آب از محلی که غلظت املاح در آن پایین است به سمتی که آب غلظت کمی دارد حرکت می‌کند. در حقیقت در اسمز معکوس این فرایند برعکس رخ می‌دهد و با فشار آب از محلی که غلظت بالاتری دارد به پشت غشا بیرون رانده می‌شود. این کار به جداشدن باکتری‌ها و دیگر املاحی که در آب باقی مانده‌اند، کمک می‌کند. این مهمترین مرحله از مراحل تصفیه آب خانگی است.

فیلترهای دیگر مراحل تصفیه آب خانگی

دو فیلتر آخر برای تصفیه آب ضروری نیستند، اما مراحل تصفیه آب خانگی را کامل می کنند. به طور مثال، فیلتر ششم مواد معدنی را که دیگر فیلترها از محیط آبی حذف کرده، به محیط برمی‌گرداند تا کیفیت آب بالاتر برود. ما بخشی از مواد معدنی روزانه خود را از آب دریافت می‌کنیم.

اگر از دستگاه هفت مرحله‌ای استفاده می‌کنید و در منطقه‌ای هستید که آب شهری کلر ندارد، فیلتر آخر به کمک امواج UV یا فرابنفش میکروب‌های بیماری‌زا باقی‌مانده را از محیط آبی حذف می‌کند. همچنین همانطور که گفته شد در این بخش می‌توان از فیلتر قلیایی نیز استفاده کرد تا میزان PH آب را بهبود ببخشد.

نتیجه‌گیری

در متن بالا از مراحل تصفیه آب خانگی صحبت شد. تمام این مراحل برای تصفیه آب سالم اهمیت بالایی دارند و کار مهمی را در این مسیر انجام می‌دهند. دو مرحله آخر نیز برای تصفیه آب ضروری نیستند، اما برای افزایش کیفیت آب مصرفی توصیه می‌شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.