مشخصات یک دستگاه تصفیه آب خانگی خوب چیست؟

0

اگر برای خرید یک دستگاه تصفیه آب خانگی خوب به بازار بروید با ده‌ها مارک و مدل روبه‌رو می‌شوید که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد زیادی دارند. پس به‌احتمال زیاد گیج و سردرگم خواهید شد. حتی ممکن است چند گزینه با مارک‌ها و ویژگی‌های متفاوت نظر شما را جلب کنند و نتوانید به‌آسانی یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. هنگام انتخاب بهترین دستگاه تصفیه آب برای خانه خود، باید اطلاعات خود را در رابطه‌با آخرین فناوری‌ها و ویژگی‌های محصولات موجود، به‌روز کنید. پس با ما همراه باشید.

نوع فناوری تصفیه

اسمز معکوس

دستگاه‌های تصفیه آب از یک یا چندین نوع فناوری استفاده می‌کنند. اسمز معکوس یا RO فرایندی بسیار مؤثر برای تصفیه آب است که دستگاه تصفیه آب خانگی خوب ممکن است از آن بهره ببرد. دستگاهی با این فرایند در مواقعی بسیار مؤثر است که TDS (سختی کل:Total dissolved solids) آب مصرفی بالا باشد. TDS به مواد نمک‌ها، املاح و مواد آلی محلول در آب گفته می‌شود که طعم آب را شور و مصرف آن را دشوار می‌کنند. در فناوری تصفیه RO نه‌تنها تمام نمک‌ها و مواد آلی محلول در آب، بلکه سایر آلاینده‌های مضر نیز تصفیه می‌شود.

اشعه فرابنفش

در فناوری تصفیه آب UV، هر موجود زنده‌ای در معرض اشعه نور ماوراء بنفش قرار بگیرد، از بین خواهد رفت. اما این فناوری نمی‌تواند آن‌ها را فیلتر کند. فناوری ضدعفونی UV همراه با سیستم‌های تصفیه آب در یک دستگاه تصفیه آب خانگی خوب می‌تواند کیفیت آب دریافتی را تا حد بسیار زیادی بالا ببرد.

شما باید باتوجه‌به نیاز خود و میزان آلودگی منبع آب مصرفی، یک دستگاه با فناوری RO و UV یا RO و MF (میکروفیلتراسیون) یا ترکیبی از همه آن‌ها، انتخاب کنید. این فناوری‌های جدید، همه آلاینده‌های خطرناک از جمله باکتری‌ها، ویروس‌ها، مواد شیمیایی، آفت‌کش‌ها و فلزات سنگین را به طور مؤثری حذف و آب سخت را به آبی ایمن و خالص برای نوشیدن تبدیل می‌کنند.

ظرفیت حذف TDS

هنگام انتخاب یک دستگاه تصفیه آب، باید توجه ویژه‌ای به میزان TDS منبع آب مصرفی خود داشته باشید. انواع مدل‌های دستگاه تصفیه آب خانگی خوب می‌توانند TDS آب هر نوع منبعی را تا مقدار 2000 ppm تصفیه کنند.

کیفیت فیلترها

پیشنهاد می‌کنیم که دستگاه تصفیه‌ای را خریداری کنید که از کیفیت بالایی برخوردار باشد. چراکه کیفیت بالا و فیلتراسیون کارآمد آن‌، ضامن نوشیدن آبی سالم است. فیلترها نقش حیاتی را در ازبین‌بردن انواع مختلف آلاینده‌ها ایفا می‌کنند. هرکدام از فیلتر‌ها قسمتی از کار حذف باکتری‌ها، ویروس‌ها، آفت‌کش‌ها، مواد شیمیایی، ناخالصی‌های فیزیکی، و فلزات سنگین موجود در آب را بر عهده دارند. در آخر این امکان را به شما می‌دهند که آبی ایمن، تمیز و بی بو را می‌نوشید.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
آیا آب تهران به تصفیه آب خانگی نیاز دارد؟

در برخی از دستگاه تصفیه آب خانگی خوب آب از شش یا هفت‌ فیلتر عبور می‌کند. این سیستم‌های تصفیه پیشرفته انواع آلاینده‌ها و سموم را از بین می‌برند. با خرید دستگاه تصفیه آب مجهز به این سیستم، خیال شما راحت می‌شود که آنچه که به‌عنوان آب می‌نوشید در بسیاری از موارد 99.97٪ آلاینده‌هایش تصفیه شده است.

نوع فیلترها

فیلترهای اصلی دستگاه‌های تصفیه آب شامل فیلترهای پلی‌پروپیلن معروف به فیلترهای رسوبی و انواع فیلترهای کربن فعال هستند و در دستگاه‌های اسمز معکوس هم فیلتر ممبران به این فیلترها اضافه می‌شود.

انواع فیلتر کربن فعال

در حال حاضر، برای تصفیه آب، بیشتر از دو نوع کربن استفاده می‌شود. کربن فعال پودری (PAC) و کربن فعال دانه‌ای(GAC). نوع اول دارای اندازه ذرات کوچک‌تری نسبت به نوع دوم است و اغلب ناخالصی‌های بیشتری را از آب حذف می‌کند.

1. فیلترهای کربن گرانول گیاهی(GAC)

فیلتر GAC، همان فیلتر کربن گرانول فعال گیاهی است که به عنوان فیلتر کربن با بستر ثابت هم شناخته می‌شود. کارتریج فلیتر کربن گرانول، دانه‌های GAC را در خود نگه می‌دارند. در یک دستگاه تصفیه آب خانگی خوب هنگامی که آب وارد این فیلتر می‌شود، این فیلتر بو و طعم نامطلوب آب و همینطور ترکیبات شیمیاییِ آلاینده‌هایی شامل کلر و مشتقاتش را حذف می‌کند.

2. فیلترهای بلاک کربن (CTO)

از آنجا که در فیلترهای گرانول کربن ممکن است آب به طور طبیعی در مسیری که کمترین مقاومت وجود دارد، حرکت کند و ذرات کربن در تماس کامل با آب قرار نگیرند، فیلترهای کربن بلاک جامد مرحله قبل را تکمیل می‌کنند. چرا که در کارتریج این فیلترها قطعات یکپارچه‌ی فشرده کربن قرار دارند و اگر همچنان بخشی از آب حاوی املاح و مواد آلی باشد، در تماس کامل با کربن فعال، آلاینده‌هایش حذف می‌شود.

3. فیلتر پست کربن

این فیلتر نیز از دانه‌های کربن‌ فعال پرشده است و در دستگاه‌هایی با سیستم اسمز معکوس به عنوان فیلتر پنجم، بعد از مخزن ذخیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. تا تاثیرات ناشی از ماندگاری آب در داخل مخزن را از بین ببرد.

ویژگی متمایز یک دستگاه تصفیه آب خانگی خوب علاوه بر فراهم‌کردن آب سبک، تغذیه آب با مواد معدنی نیز هست. برخی از دستگاه‌های تصفیه آب با داشتن فیلتر مینرال مواد معدنی ضروری مانند کلسیم را به آب تصفیه شده اضافه می‌کنند.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
تصفیه آب برای آکواریوم | بهترین دستگاه تصفیه آب آکواریوم

فناوری‌های پیشرفته

برخی از دستگاه‌های تصفیه آب ویژگی‌های پیشرفته‌ای را ارائه می‌دهند که استفاده از آن‌ها را برای ما بسیار راحت‌تر می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، «شاخص خلوص دیجیتالی» سطح خلوص آب را در تمام ساعات روز نمایش می‌دهد. همچنین برخی دیگر از آن‌ها 15 روز قبل از موعد مقرر، تعویض فیلتر را به شما یادآوری می‌کنند. این کار به‌وسیله نشانگرهای LED انجام می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مفید یک دستگاه تصفیه آب خانگی خوب، خاموش شدن خودکار است. این ویژگی باعث می‌شود که ایمنی مصرف‌کنندگان افزایش یابد. این کار به این صورت انجام می‌شود که در صورت عدم تعویض فیلتر، دستگاه را به طور خودکار خاموش می‌شود. از‌این‌رو، شما حتی یک قطره آب ناسالم را مصرف نخواهید کرد.

صرفه‌جویی در مصرف آب

یکی از مواردی که در هنگام خرید یک دستگاه تصفیه آب باید به آن توجه کنید، هدر رفتن آب ناشی از فرایند تصفیه است. طیف وسیعی از تصفیه‌کننده‌های آب از فناوری‌هایی مثل Eco RecoveryTM استفاده می‌کنند و هدررفت آب را به میزان زیادی کاهش می‌دهند. در نتیجه به میزان زیادی در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

ظرفیت ذخیره آب و مواد مورداستفاده

ویژگی مهم دیگری که باید در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب خانگی خوب به آن توجه داشته باشید، میزان آبی است که دستگاه می‌تواند ذخیره کند. ظرفیت ذخیره آب را باید با درنظرگرفتن تعداد افراد خانواده و منطقه محل اقامت خود انتخاب کنید. به طور مثال، در مناطقی که نوسانات برق به طور مکرر اتفاق می‌افتد، باید از دستگاه‌های تصفیه آبی استفاده کنید که ذخیره آب بالایی داشته باشند. استفاده از این نوع دستگاه‌ها باعث می‌شود که در هنگام نبود برق، کمبود آب یا تعداد نفرات بالا، شما به‌اندازه کافی آب ذخیره داشته باشید.

اگر خانواده‌ای دو تا چهارنفره داشته باشید بهتر است از دستگاه تصفیه آب خانگی خوب با ظرفیت ذخیره‌سازی 6 تا 8 لیتر استفاده کنید. برای خانواده‌هایی با تعداد اعضا خانوار بیشتر ، توصیه می‌کنیم دستگاهی را با ظرفیت ذخیره‌سازی 8 تا 12لیتر خریداری کنید.

موادی که دستگاه در تصفیه آب از آن‌ها استفاده می‌کند باید برای خوردن مجاز و غیرسمی باشند. همچنین در ساخت آن باید از پلاستیک مرغوب که نشکن باشد و از نشتی جلوگیری کند، استفاده شود. لازم است آن‌ها مجهز به شیرآلات و واحدهای خروجی مقاومی باشند که قبلاً تست شده‌اند.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
راهنمای تشخیص دستگاه تصفیه آب اصل از تقلبی

 

کارخانه سازنده دستگاه تصفیه آب خانگی

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های کیفیت یک کالا برند آن است. هیچ کارخانه‌ای بی‌دلیل به شهرت نمی‌رسد و وقتی به شهرت رسید سعی بر این دارد که آن را حفظ کند. چراکه شهرت کلید سوددهی است. پس اگر یک دستگاه تصفیه آب خانگی خوب را از کارخانه‌ای خریدید که به دلیل کیفیت بالای محصولات خود مشهور است، به‌احتمال زیاد از خرید خود تا سال‌های سال راضی خواهید بود.

شهرت کارخانه‌ها نه‌تنها به‌خاطر کیفیت محصولات آن‌ها، بلکه به‌خاطر گواهی‌نامه‌هایی است که از سازمان‌های معتبر دریافت می‌کنند. یکی از این سازمان‌ها NSF است. این سازمان بین‌المللی از سلامت انسان‌ها محافظت کرده و سعی بر بهبود آن دارد.

این سازمان استاندارد‌های سختگیرانه‌ای را برای آب و مواد غذایی در نظر می‌گیرد و به تولید‌کنندگانی که آن‌ها را در محصولات خود رعایت کرده باشند، گواهی‌نامه می‌دهد. پس اگر کارخانه‌ای دارای گواهی‌نامه water quality NSF بود، با خیال راحت از دستگاه تصفیه آب خانگی خوب آن استفاده کنید.

شاید بار‌ها نام گواهی‌نامه‌های ایزو را شنیده باشید. هر گواهی استانداردها و معیارهای جداگانه‌ای دارد و به‌صورت عددی طبقه‌بندی می‌شود. ISO 24512 یکی از مجموعه استانداردهایی است که به خدمات آب پرداخته است. این گواهی‌نامه نیز به این اشاره دارد که محصولات یک کارخانه تمام استاندارد‌های لازم و تضمین کیفیت را دارد. پس شما می‌توانید به کالای خود اطمینان کنید.

البته در حال حاضر به خاطر برقراری تحریم‌ها اکثر دستگاه‌های موجود در بازار تولید داخل هستند و محصولات تولید داخل نیز در صورت رعایت استانداردها و اخذ مجوزها باید عملکردشان تضمین کننده کیفیتشان باشد.

در کدام کشور‌ها مشتری دارد

در کشورهای پیشرفته که سطح اقتصاد و سلامت بالاست، محصولات بی‌کیفیت و یا باکیفیت پایین فرصت رقابت نخواهند یافت و به‌سرعت از بازار حذف می‌شوند. برای خرید یک دستگاه تصفیه آب خانگی خوب می‌توانید تحقیق کنید که به کدام کشور‌ها صادر می‌شود. اگر در این لیست نام کشورهای صنعتی را مشاهده کردید، خرید محصول را با اطمینان بیشتری انجام دهید.

 

آنچه گفتیم در یک نگاه

یک دستگاه تصفیه آب خانگی خوب باید دارای ویژگی‌هایی باشد. این ویژگی‌ها نشان‌دهنده سلامت آب مصرفی و طول عمر دستگاه هستند. شما باید ابتدا شرایط خود را بسنجید و سپس دستگاهی را انتخاب کنید که مناسب شرایط و نیاز‌های شما باشد. با خرید یک دستگاه تصفیه آب مناسب، می‌توانید آب سالم مصرف کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.