مزایای آب تصفیه شده و تاثیر آن بر سلامت انسان

0

آب یکی از عناصر چهارگانه دوران باستان و ماده ضروری حیات همه جانداران روی زمین است از این روی ما باید آب سالم مصرف کنیم و پیش از آن بدانیم چه آبی سالم است. آب سالم در یک تعریف ساده به آبی گفته می‌شود که هرگونه آلاینده به میزانی که آسیبی به ما وارد کند دور باشد. بنابراین، باید تصفیه شده باشد. اما همانطور قبل از آنکه مزایای آب تصفیه شده و سالم را بدانیم باید آن را بشناسیم. با نگاه دقیق‌تر به این تعریف می‌توان گفت آب سالم باید:

  • شفاف و زلال باشد

منظور از شفاف و زلال بودن حالتی است که آب دارای ذرات معلقی نباشد که با چشم قابل‌دیدن است. اولین مرحله در تشخیص آب سالم همین است که آب به قدری زلال باشد که با چشم چیزی در آن دیده نشود.

  • عاری از آلاینده‌ها باشد

آلاینده‌هایی به صورت ذرات معلق مایع و جامد در آب وجود دارند که با چشم دیده نمی‌شوند. این آلاینده‌‌ها ممکن است از نوع میکروارگانیسم‌ها مانند باکتری و میکروب باشند یا از دیگر انواع آلاینده‌ها مانند ترکیبات شیمیایی سموم کشاورزی، آفت‌کش‌ها، نیترات و نیتریت و نظایر آن و حتی کلر و مشتقات آن. 

  • سبک باشد

آب سالم نباید سنگین و سخت باشد. یعنی نباید درصد بالایی از عناصر معدنی نظیر کلسیم و … را داشته باشد و همچنین باید عاری از عناصر فلزات سنگین باشد. عناصر رادیواکتیو و نظایر آن نیز آب را ناسالم می‌کنند.

  • غنی باشد

گواراترین آب، آبی است که مواد معدنی به میزان جزئی و اکسیژن به میزان کافی در آن وجود داشته باشد. مولکول‌های آب دارای اکسیژن هستند. وجود اکسیژن در آب به مقدار کافی که توسط کارشناسان بررسی می‌شود، میزان سلامت آن را مشخص می‌کند. همچنین مواد معدنی و ضروری که در آب سالم وجود دارد، باید به مقدار جزئی در آن باشد. 

موارد مصرف آب 

آب در زندگی ما کاربردهای زیادی دارد؛ اما مهم‌ترین کاربرد آن نوشیدن است. حیات ما به نوشیدن آب وابسته است و بدیهی است که آبی که می‌نوشیم باید سالم باشد. پس یکی از اولین مزایای آب تصفیه شده و سالم نوشیدن آن و رفع تشنگی است.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
نکات و راهنمایی خرید بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی

در کنار نوشیدن، ما از آب برای پخت غذا نیز استفاده می‌کنیم و همانقدر که نوشیدن آب سالم اهمیت دارد، طبخ غذا و شستشوی مواد غذایی با این آب نیز می‌تواند مهم باشد. درصورت استفاده از آب آلوده در آشپزی ممکن است این آلاینده‌ها به سایر مواد نیز منتقل یا با آن‌ها ترکیب شوند.

شستشو یکی دیگر از کاربردهای آب است. احتمالا تجربه‌ لکه دار شدن ظروف پس از شستشو، جرم بستن و خراب شدن شیرآلات و رسوب کتری‌ها را  داشته‌اید. علت بروز این موارد وجود آلاینده‌ها در آب است. همچنین اگر غلظت آلاینده‌ها بیشتر باشد، می‌تواند بر سلامت پوست و مو نیز، تاثیر منفی بگذارد.

علاوه بر اینکه بسیاری از فرایندهای بیولوژیکی بدن ما وابسته به آب است،  از دیگر کاربردهای آب می‌توان به تنظیم دمای بدن اشاره کرد. هیدراته نگه‌داشتن بدن با آب امکان دارد و این موضوع به کاهش سردرد کمک می‌کند.

مزایای آب تصفیه شده و سالم برای بدن

از مزایای آب تصفیه شده و سالم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آب مواد مغذی را به بدن انتقال می‌دهد

بدن ما برای دریافت مواد مغذی به طور غیرمستقیم به‌شدت به آب نیاز دارد چرا که 91 درصد پلاسمای خون ما که اکسیژن و مواد مغذی را به سلول‌ها می‌رساند، از آب تشکیل شده است. همچنین بدن برای حذف مواد زائد و سموم از خود به آب نیاز دارد.

  • آب واکنش‌های شیمیایی بدن ما را تنظیم می‌کند

واکنش‌های بیوشیمیایی بی‌شماری در بدن ما برای عملکرد صحیح به آب نیاز دارند. به‌عنوان‌مثال آب کافی برای حفظ تعادل میزان سدیم، پتاسیم و منیزیم ضروری است تا فرایندهای سلولی را تنظیم کند. این کار ارتباطات عصبی، عملکرد قلب و انقباض ماهیچه‌ها را کنترل می‌کند.

  • آب به حفظ دمای طبیعی بدن کمک می‌کند

آب نقش کلیدی در تنظیم حرارت مکانیسم‌های کنترل دما در بدن ما ایفا می‌کند. اگر بدن ما بیش‌ازحد گرم شود، آب و نمک را به پوستمان می‌فرستد تا گرما را به‌صورت عرق آزاد کند. بدن ما چه در زمان گرما و چه در زمان سرما به آب نیاز دارد.

  • آب به گوارش ما کمک می‌کند

یکی از کارکردهای آب تصفیه شده و سالم آن است که آنزیم‌های گوارشی که حاوی آب هستند، برای تجزیه غذا نیاز به آب دارند. مواد غذایی با آنزیم‌ها جذب بدن می‌شوند و این مواد را به سلول‌ها می‌رسانند. نوشیدن آب به انتقال مواد غذایی از طریق روده کمک می‌کند.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
نحوه استفاده و نگهداری از دستگاه تصفیه آب خانگی

همچنین مصرف آب سالم برای جلوگیری از بیماری یبوست مفید است. آب در بسیاری از بیماری‌های گوارشی نقش مهمی دارد و اجازه نمی‌دهد تا انسان به آن گرفتار شود. 

همه این موارد بر ضرورت نقش مصرف آب سالم و مزایای آب تصفیه شده برای حفظ سلامتی بدن، تاکید دارند. کم‌آبی بدن باعث خستگی، افسردگی، دیابت، فشارخون بالا، ضعف و پایین آمدن انرژی می‌شود و مصرف آب سالم نیز در درمان بیماری‌ها بسیار تأثیرگذار است.

عوارض مصرف آب ناسالم 

در بالا به مزایای آب تصفیه شده و سالم اشاره کردیم؛ اما برای آشنایی بیشتر باید بدانیم که آب ناسالم چه تأثیری بر بدن ما دارد. مصرف آب آلوده و ناسالم علت بروز طیف گسترده‌ای از بیماری‌هاست. این بیماری‌ها ممکن است از راه نوشیدن یا تماس وارد بدن ما شوند. کارشناسان همواره نگران بیماری‌هایی هستند که از طریق آب‌های ناسالم به انسان‌ها منتقل می‌شود. گاهی این بیماری‌ها نظیر وبا به‌صورت اپیدمی جامعه را گرفتار می‌کند.

بعضی از این بیماری‌ها در مدت‌زمان کمی با مسمومیت بروز می‌کند اما برخی از آن‌ها در مدت طولانی‌تری خود را نشان می‌دهد. بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های گوارشی و مرتبط با معده، استفراغ و اسهال، انواع سرطان و بیماری‌های پوستی ممکن است با مصرف آب آلوده به انسان منتقل شوند و از مزایای آب تصفیه شده جلوگیری از این موضوع است .

دلیل اینکه آب آلوده باعث بیماری می‌شود وجود باکتری‌ها، نیترات، آفت‌کش‌ها، مواد زائد صنعتی و ذراتی است که برای سلامتی مضر هستند. همچنین ذرات معلق و ناخالصی‌هایی نظیر ذرات معلق بیماری‌زا که در لوله‌های آب نفوذ می‌کند نیز از عوامل بیماری محسوب می‌شود و مزایای مصرف آب تصفیه شده این است که با تصفیه این عوامل بهترین و سالم‌ترین آب را در اختیار شما قرار می‌دهد.

توصیه سازمان بهداشت جهانی برای مصرف آب سالم

سازمان بهداشت جهانی WHO نوشیدن حداقل دو لیتر آب در روز را برای سالم و هیدراته بودن بدن توصیه می‌کند. این سازمان در گزارش‌های خود همچنین اعلام کرده است که تهیه آب سالم در جهان طی سال‌های اخیر بسیار سخت شده است.

مطالب مرتبط در ایس واتر:
مرکز خرید تصفیه آب خانگی کجاست؟

آلودگی‌های زیست‌محیطی و صنایع آلاینده در جهان بسیار زیاد شده‌اند و راهکارهای گذشته برای تهیه آب سالم پاسخگو نیستند. همچنین این سازمان از کشورهای جهان خواسته است تا برای تهیه آب سالم تلاش کنند چرا که مزایای آب تصفیه شده بسیار زیاد است و به خصوص در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها موثر  است.

راهکارهای بهره مندی از مزایای آب تصفیه شده

آب مصرفی درصد بالایی از افراد در جوامع توسعه یافته از سیستم لوله کشی سراسری تامین می‌شود اما با این حال به دلایل گوناگون ممکن است این آب دچار آلاینده‌هایی باشد که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم و به همین دلیل بالاترین استانداردهای کیفیت، بهداشت و سلامتی را نداشته باشد. 

برای آنکه مطمئن شویم به آب سالم دسترسی داریم و بتوانیم از مزایای آب تصفیه شده بهره ببریم، باید از دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده کنیم. این دستگاه در مسیر آب‌لوله‌کشی داخل خانه نصب می‌شود و آب آشامیدنی ما را تأمین می‌کند. معمولاً دستگاه تصفیه آب در آشپزخانه که بیشترین مصرف آب آشامیدنی را دارد، نصب می‌شود. دستگاه‌های تصفیه آب با فیلترهایی که دارند بیشتر مواد زائد و ذرات معلق آب را گرفته و آبی سالم در اختیار ما قرار می‌دهند و بهترین نوع آن‌ها بیش از 99/7% آلاینده‌ها را حذف می‌کند.

نتیجه‌گیری

باتوجه‌به مواردی که درباره مزایای آب تصفیه شده و سالم گفته شد باید در تهیه آن کوشا باشیم. دستگاه‌های تصفیه آب خانگی می‌تواند مشکل آلودگی آب را حل کنند. مصرف آب سالم به سلامتی انسان‌ها کمک می‌کند و برای بدن بسیار مفید است. این ماده که مورد نیاز بدن است باید عاری از هرگونه میکروب و مواد بیماری‌زا باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.